torsdag 28 februari 2013

Mitt automatiska bevattningssystem till växthuset

I ett gulligt mejl ombads jag att skriva om mitt hemmabyggda självbevattningssystem till växthuset. Visst kan jag det, särskilt om någon annan är intresserad. Det är absolut inget fint, dyrt eller raffigt, men det är faktiskt hela poängen. Enkelt, kan byggas av en hyfsat händig kvinna mitt i livet (eller liknande), relativt billigt och absolut självgående. Det behöver ingen ström eller tappvatten utan bara regnvatten från växthustaket och självtryck.
Bild: 1. slang från tak till tunnor; 2. tunna nr. 2, 3: tunna nr. 1, 4 slang som förbinder tunnorna; 5: droppslang

Detta behövs:

  • en eller två tunnor (jag använde en fodertunna som jag redan hade samt en 200 l regnvattenstunna (Jula, 795994)
  • 2 eller 3 slangnipplar (jag använde Biltemas 26704)
  • droppslang och nipplar för växthus (kan köpas i de flesta trädgårdsaffärer eller beställas på intenet). Jag använde Skånska Byggvarors bevattningssats 650440)
  • våtrumssilikon
  • gängtejp
  • evt. slangklämmor
  • ett par bitar trädgårdsslang
  • Slang att koppla ihop tunnorna med. Jag använde en restbit PEM-slang, men nästan vilken som helst annan slang går också bra bara den är tjock nog.
  • en borrmaskin.
Hur gör man?

Om man skall ha två tunnor, som jag har, skaffar man sig tre st. slangnipplar, slang att koppla ihop tunnorna med (silikonslang går bra), droppslang till växthuset samt silikon, gängtejp, slangklämmor och annat att täta kopplingarna med.

Skissen ovan visar hur jag kopplat ihop mitt system. Man måste borra ett hål för att få in slangen i växthuset. Jag valde att koppla droppslangen till tunna nr. 1 för att kunna göra så litet hål som möjligt in i huset. 
  1. Lägg ut och koppla ihop alla droppslangar i växthuset. Spara ett par meter droppslang som skall dras ut till tunna nr. 1 genom borrhålet. 
  2. I tunna 1 borras två hål: ett där slangnippel för droppslang monteras och ett där slangnippel för kopplingsslang till tunna 2 monteras.  Var noga med att få rätt diameter på slangnipplarna. Det finns ett otal olika storlekar. 
  3. I tunna 2 borras ett hål, slangnippel för kopplingsslang till tunna 1 monteras. 
  4. Montera alla slangnipplar och fäst med silikon för att undvika läckage. 
  5. Fäst slangarna (använd gängtejp på slangnipplarnas gängor) och placera tunna 1 20-30 cm över droppslangens nivå i växthuset samt tunna 2 gärna ännu lite högre. Mina står på överblivna leca-block, men det går förstås bra med vad som helst som är hyfsat stabilt. 
  6. I respektive lock till tunnorna borras nu ett hål lagom stort för en trädgårdsslang. 
  7. Koppla en lagom lång bit trädgårdsslang till takrännan på vardera sidan om växthuset och led ner slangen i respektive tunna. På mitt växthus fanns det färdiga kopplingar till varje takränna. 
Nu är du klar!
Totalt pris, om man måste köpa allt från nytt, ca. 1200 kronor (2013).
bild lånad av Garden Mate
Så här ser munstyckena ut på mitt droppsystem. Slangarna ingår i systemet Garden Mate, men jag har aldrig använt behållaren. Den var ganska värdelös.

 Tack, Anna, för de värmande orden! Inlägget är omåttligt populärt, vilket jag tolkar som att många ville veta hur man kan göra. Kul att kunna hjälpa till.

11 kommentarer:

  1. smart gjort
    om man ändå hade ett växthus
    då skulle jag nog fixa en såndär bevattning
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  2. Hah! Tack snälla rara, det här ska jag dänga i huvudet på Henrik, för han har å det bestämdaste dementerat mina funderingar i dessa banor, för att han anser att det inte skulle fungera i Det Blå Skåpet. Det skulle det visst, det är helt tydligt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, det låter som om du har samma slags man som jag. :-)

      Radera
  3. Hej så kul att hitta dig och din mysiga blogg. Ja ska fundera lite på ditt förslag. Trots att jag bor i zon 4-5 bor jag inte så superlångt norr ut men småländska höglandet kan vara ganska vintrigt och kallt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Vi hörs längre fram då.

      Radera
  4. Hej!
    Vilken fin beskrivning på en genigal lösning. Tänkte kopiera konceptet, men hittar bara droppslangar som (enligt tillverkaren) behöver minst 2 bars tryck. Då skulle jag behöva ha en tunna 20m upp och det är lite svårare :)

    Vad har din droppslang för krav på tryck?

    SvaraRadera
  5. Tack skall du Jo!
    Det stod också två bar på de slangarna jag köpte och det fungerar fint ändå. De är ganska sladdriga och mjuka, det är kanske därför som trycket inte behöver att vara så högt.
    Jag kan säga att var enda droppe rinner ut ur tunnorna så kravet på två bars tryck är absolut inte realistiskt. Jag vet inte om det kan vara så att leverantörerna vill garantera sig själva från reklamationer, eller var det kan bero på?

    SvaraRadera
  6. Slammar inte dina droppunkter igen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. När de gör det drar jag bara ut lilla proppen och låter vattnet rensa. Det händer kanske en gång per säsong.

      Radera
  7. Hej! Vet du hur många liter som går åt om dygnet? Jag har en 200L-tunna jag tänkte använda till en liknande lösning men har läst att droppslangen "läcker" ungefär 25L/h vilket i så fall skulle tömma min tunna lite för snabbt. :)

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...