söndag 3 februari 2013

Våttovat för första gången

Modern och jag fick för oss att vi skulle prova att våttova av något av all den ull vi fått. Det okända fåret som vi fick ullen av hade nämligen väldigt mycket mera ull än man kan hinna spinna upp, på rimlig tid, om man är en nybörjare utrustad med slända och begränsat med fritid. Våttovning slukar ganska mycket ull och det kan bli rätt så fina saker, om man vet hur man skall göra.
 
Sagt och gjort. Bok fram - ull, såpa och plastpåsar likadant. Vi högg in och jobbade oss trötta. Det blev knappast något lysande resultat, men det funkade trots allt. Nu skall vi jobba på utseende, form och annat sekundärt.
resultaten av första våttovningen
Senare har jag förstått att ull är olika bra på att tova. Eftersom vi inte vet vilken typ av ull detta är (fåret den kommer från kallas helt enkelt 'Pia' och det säger ju väldigt lite om ullen) så vet vi inte om det KAN bli bättre än så här. Flera försök får helt enkelt göras.

2 kommentarer:

  1. Gick en kurs i tovning för väldigt många år sedan. Synd att man inte har kvar sina alster.
    Gjorde vantar sockar och en väska. Kul var det
    men tyvärr så blev det inget mer. Är nog bara
    övning som gäller men fint blir det. Är ju äkta vara.
    Ha de gott.
    Lilian

    SvaraRadera
  2. Jag har aldrig försökt tova men jag tror dig att det är tungt och äter en massa ull. Men det blir ju fint ch ser väldigt gøy ut, jag borde nog försöka en dag jag också.
    Ha det godt :)

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...