torsdag 21 februari 2013

Februari i trädgården

februari 2013: vintersallad 'lambs lettuce'

Det är ju fantastiskt att trädgårdssäsongen kan få lov att börja redan i februari. Det var hög tid att beskära vindruvan, så jag släpade mig själv bort från spinnrocken en stund och sen blev det en stund till och sen …. hade fyra timmar gått i trädgården. Några spruckna rutor (förra årets lathet) på växthuset byttes ut, vindruvorna beskars (faktiskt), jag sådde frön i växthuset (vintersådd…. J) och så skördade jag. 
mangold, pensée, julros och snödroppe på gång
Minsann om inte vintersalladen är både fräsch och fin i växthuset fast det är frost och snö ute. Det är ju för häftigt. Och jag har INGEN värme i mitt växthus. En mangoldplanta har jag missat att ta bort och den var också fin, så nästa höst åker de in i ’värmen’ i flock. Dessutom har en massa penséer självsått sig och börjat växa (JA!), så nu kan jag bara vänta tills de är stora nog och flytta upp dem i krukor. Så enkelt var det. Tack kära Natur! Det jobbet jag inte gör sköter du om.

2 kommentarer:

  1. vad underbart att ha ett växt att gå ut till och sniffa på våren
    jag har åxå vintersallad men den göms av ett tjockt täcke med snö
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  2. Vad kul med sallad i februari, tänk den som hade ett växthus, det måste kännas härligt så här års :)

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...