tisdag 12 februari 2013

Temlor på fet-tisdagen


Ute snöar det och inne äts det semlor eller temlor, beroende på vem i familjen man frågar. Enligt receptet skall man baka 12-16 semlor på 50 g jäst. I detta hem, där långjäsning är vår vardag, är 50 gram jäst det samma som att överdosera till max. Mitt tips för saftigare semlor (utan att hälla i en massa extra fett) är att ta max 1/4 av rekommenderad jästmängd och sedan låta degen jäsa lite längre. Jästiden blir vanligen 2-3 gånger längre men bullarna blir å andra sidan minst 10 gånger godare. 
Mmmmmmm-ums!

2 kommentarer:

  1. Mums, vad gott. Jag får inte med mig något längre, är det semmeltisdag idag alltså, då får jag baka imorgon, och med mindre jäst, tror dig på ordet :)

    SvaraRadera
  2. Så fine boller, det så kjempegodt ut :) Flott drivhus også!!

    Takk for kommentar, jeg fant den. Beklager at det tok litt tid å få svart.
    Det jeg har lært om plantefarging har jeg lært gjennom å lese på internet og gjennom eksperimentering. Etterhvert har jeg lært at best resultat får man med ved å bruke nok plantemateriale og nok beisemiddel (jeg bruker alun), så jeg er nok litt rausere med begge deler enn de fleste oppskrifter sier.
    Jeg har to gamle blogger, der har jeg postet om den fargemetoden jeg bruker. Om du vil kan du se der :)

    http://hagenpagranheim.blogspot.no/search/label/Plantefarging
    http://fireairearthwater.blogspot.no/search/label/Plantefarging

    Jeg gleder meg til våren og sommeren når man kan plukke plantefarger igjen :)

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...