onsdag 8 januari 2014

Väldigt svårt att byta glödlampa på en Toyota Yaris

Hur svårt kan det vara att byta en glödlampa till bakljuset på en Toyota Yaris 2009? Så svårt att den auktoriserade verkstadens tekniker suckar och önskar bilmodellen långt åt fanders. Jepp.
Toyota Center i Lund rekommenderade mig å det varmaste att lämna in min bil för glödlampsbyte för det var "så svårt att till och med vi knappt kan göra det". Det skulle NOG bara kosta 100 kronor per glödlampa OM inte.... Vad händer när jag hör detta? Jag känner förstås att jag bara MÅSTE göra detta själv. Så svårt kan det väl knappast vara?

En hjälpsam ryss (på YouTube förstås) hjälpte välvilligt till...
...och en tom marker-pennhylsa införskaffades. Intresserad personal på Statoil deltog med hejarop och nya glödlampor och wups!, så var lamporna utbytta mot fungerande diton. Faktum är att hylsan inte behövdes. Men vad som är ett faktum är att det inte står ett ord i handboken på 460 sidor om hur man byter denna glödlampa. Därför, alla Yarisägare, håll till godo!
Gör så här: Tag loss plastskyddet inne i koffertutrymmet. Lossa lampornas fattningsplatta genom att dra isär de två plastflärparna som håller plattan på plats (de sitter i överkant och underkant). Dra ut fattningsplattan och följ de två sladdarna som går från plattan till bakljuset till dess fattning (vit och gul sladd på min bil). Bakljuset sitter i en fyrkantig bajonettfattning av plast. Förarsidans fattning vrids ett kvarts varv mot bakluckan till och passagerarsidans vrids på samma sätt, alltså bort från bakluckan. Dra sedan ut fattningen och byt glödlampan. Det kan vara svårt om man har väldigt stora eller väldigt svaga händer, men då kan man nog ta till en plattång.

Hör ni Toyota - det där penntricket borde ni kanske ha kollat in i stället för att begära att folk skall ta sig till verkstad för att byta glödlampor? Det är inte okej att man inte själv kan byta glödlampor på sin bil. Visserligen gör ni bilar som sällan går sönder och som kör och kör utan att annat än glödlampor behöver bytas, MEN när det skall bytas en enda glödlampa tar det ju lika lång tid som en fullservice. Det är väl inte okej. Skärp er! Gör bilar som är vettiga att serva!

8 kommentarer:

  1. Härligt jobbat! Förstår inte heller varför det ska vara så besvärligt och trångt att byta lampor på bilar.

    SvaraRadera
  2. Bra tack för hjälpen hoppas dom kan bygga bilen så man kan byta lampa utan att få sår på fingrana

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag håller med dig! Lamporna ska man kunna byta själv om man vill! Behövde för första gången byta min 2009:as baklampa häromdagen. Som jag svor! Den satt som berget. Jag fick ge upp, efter blodvite och ömma fingernypor. Inte gick en tång att få in heller, det var för trångt och fel vinkel. Men så googlade jag och kom till ditt blogginlägg från förra året och blev stärkt ☺ Så jag gav mig inte, nån dag senare prövade jag igen, beväpnad med ett stort mått tålamod och envishet. Och det gick till slut! Efter vickande och diverse greppbyten så släppte den taget.
    Det är verkligen galet att det ska vara så svårt.

    SvaraRadera
  4. Tack för ovärderliga tips,en tysk film efter den ryska visade hur hela lyktan satt monterad med två muttrar och två plaststyrningar som drogs rakt bakåt.Med den vetskapen var det mycket enkelt.

    SvaraRadera
  5. Tack! Så bra att du delar med dig. Det hjälpte!

    SvaraRadera
  6. Tack! Suck... Vilket jobb för lampbyte

    SvaraRadera
  7. Jag ska göra ett försök idag, åk med info hur det gick 🤔

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...