tisdag 20 mars 2012

Småperverst

palsternacka och piplök
kirskål
Är det smått perverst att gå igång på att gräva? Jag kan inte hjälpa det, men det är faktiskt något av det roligaste jag vet. Särskilt nu, när trädgårdslandet blivit så väl genom arbetat att jag inte ens behöver foten till hjälp. Det är bara att peta ner grepen och så ’Vups’ så är den enda nere. Mmmmmm – mylla! Och inte nog med att det är perfekt mylla, redd jord innan vårdagjämningen och massvis med feta maskar – jag kunde också skörda. Det var en härlig överraskning att hitta palsternackor som jag tydligen missat i höstas och som nu var i hur fint skick som helst.
Nu har jag också sått kålen i växthuset och i veckan kommer även purjo och lök ner där ute. När de förgrott där får de åka ut i landet och bli stora och feta.På försök satte jag ut tomater och en pelargon i förra veckan. De lever och ser till och med ut att må bra. 
fylld snödoppe

Men det finns också annat att skörda. Piplöken (sjuårslök) är i full gång liksom kirskålen. Båda är klara favoriter nu på våren. Jag odlar inte kirskål medvetet, men jag väljer att se den som en ätbar växt och på så sätt blir den en glädje och inte en källa till förtret. Dessutom är den fullproppad med vitaminer och vem vill klaga på det?

Snödropparna börjar desvärre redan att blomma över, men den fyllda varianten håller sig ännu. Den verkar vara mera robust än de 'vanliga'.
citronskörd

Slutligen har vi skördat inomhus med. Citronerna från trädet är riktigt goda. Jag är såld på hemmaodlad citrus!






2 kommentarer:

  1. Så underbart! Här ligger det fortfarande en halvmeter snö på marken, men våren är ändå på intåg! ser fram emot många härliga vårdagar. =)

    SvaraRadera
  2. Ja ,jag vet faktiskt inte ....men det stod oregano på den + att den doftar oregano. Måste forska i det .

    Kram

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...