torsdag 9 februari 2012

Vad är växtlampor?


I fikarummet har vi nyligen diskuterat ämnet växtlampor. Måste man ha "riktiga" växtlampor eller kan andra duga? Jag har under många vintrar haft mina växter under konventionella ljusrör i källaren och det har fungerat utmärkt. Jag funderade på vad jag lärde mig i växtfysiologi och vill minnas att det gällde att ha rätt våglängd på ljuset som kom ut så blev det hela grönt så att säga. Här är de absorptionsspektra som de två olika klorofyllen har. Blått och rött ljus är vad de behöver. Finns det blått och rött i ljuskällan så funkar den, men givet vis blir den bättre för växten ju mera av de rätta våglängderna det finns.
Bild lånad av Umeå universitet.

Sannolikt har jag haft tur med min växtbelysning, för jag har inte kollat upp mina lysrör och det är inte "växtlampor". Däremot har jag lagt märke till att många tillverkare av glödlampor numera specificerar ljuskällornas spektra. Det är ju en klar fördel för oss konsumenter. På Osrams hemsida hittar man mycket bra ljuskunskap. Här ser man ett exempel på hur spektra från lysrör kan se ut.


Man kan då konstatera att det finns åtskilliga ljuskällor som ger rätt sorts ljus utan att vara stämplade som "växtlampor" och därmed mycket dyrare.


För ytterligare detaljer läs här! 




1 kommentar:

  1. Tack snälla du för garnvinsten!! Jag vet inte vad jag ska göra med det riktigt, har du nåt bra tips? Just nu stickar jag raggsockor till sönerna!

    Hoppas helgen blir fin!

    Kram och tack, Marie

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...