tisdag 16 december 2014

Växtfärgat med svarta bönor

Hon gjorde, mitt i sin förtvivlade handarbetstorka, en halvdesperat vinterfärgning av lite fårull. Hjärnan hade börjat spökspinna garner mitt i natten och tänka ut alla möjliga alternativa saker händerna, under normala omständigheter, kunnat syssla med. Så går det ibland och vi skulle ju ändå ha svarta bönor till kvällsmat, så där stod blötläggningsvattnet och såg så inbjudande (?) ut. (OK -  maken sade något i stil med 'vad f-n är det där? Ännu ett experiment, eller?' men strunt i det)
Några nävar med ull hamnade i det svarta bönvattnet och sedan åkte den blöta fiberklutten in i micron och fick till slut stå till sig några dygn i rumstemperatur, mogna så att säga.  Resultatet blev, gröngrått, rödlila eller blålila, beroende på pH. Ljusäktheten vet vi inget om ännu, men färgen sitter bra fast på allt den kommer i närheten av. Porslinsskålen är nog för evigt tonad.
Den som kunde få spinna lite av en den här ullen. Åhhhhhhhhhh!

Jag erkänner utan vidare, för er insatta, att jag köpte de svarta bönorna bara för att jag visste att de kunde färga ull snyggt, inte för att jag tänkte äta upp dem. För skams skulle fick jag säga tvärt emot till familjen, annars kunde de ju tro att det slagit över helt. De var faktiskt rätt goda ihop med Qinoa, paprika, feta och olivolja. Vad gör man inte för familjelyckan?

4 kommentarer:

  1. Bönfärgning - det har jag inte hört talas om tidigare. Spännande.

    SvaraRadera
  2. Sök på nätet på "black bean natural dye" så skall du få se!

    SvaraRadera
  3. Bönor är ju gott och färg behöver vi så här års, fina färger blev det ju. Men färgäkta? vänter på ditt utalande om några månader :)

    SvaraRadera
  4. Vilka läckra färger.
    Önskar dig en fridfull jul
    Elisabeth

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...