söndag 7 december 2014

Det Julas i stugan + vårt bästa pepparkaksrecept

Idag har det regnat mest hela dagen, men det gjorde inget alls. Här har vi nämligen julstök både högt och lågt så snart tillfälle ges. Vi har helt enkelt inte tid att gå ut. 
Mest är det, i ärlighetens namn, sonen som julstökar och vi andra som är stödtrupp.
Han har förstås julpyntat både ute och inne och bakat en massa.
Idag stod det på pepparkaksbak. Det enda jag (vi vuxna alltså) gjorde var att fixa degen. Resten ordnade sonen på helt egen hand. Mest gjorde han lastbilar och Golden Retrievrar av pepparkaka, eftersom han fått de formarna på julkalendern. Tänk vad ett par formar kan göra för skillnad. Personligen tycker jag att lastbilskakor kan vara väl så goda som gubbar och gummor eller granar för den delen.
Det är ren lyx att någon annan bakar två hela lådor med kakor. En blev förstås totalt kamouflerad i glasyr, men den andra lyckades vi befria från glasyrinvasionen, med sonens goda vilja. Han kan inte förstå att man frivilligt avstår från sådana läckerheter. Jag hoppas att han gör det någon dag.
 Givet vis har Tomten fått sitt årliga brev. Även om sonen är en motvillig skribent börjar till och med han prestera läsliga brev till Tomten. Han inser väl att det måste vara läsligt för att Herr T skall kunna veta vad som önskas.
(Och mirakulöst nog är köket nästan helt rent när han är klar. Den grabben har potential, tycker hans mamma.)

Bästa pepparkaksreceptet är från en kollega. Före detta recept bakade jag mjöliga och trista pepparkakor som låg kvar i burken i mars och efter receptets intåg i huset går det åt flera satser innan Jul. Alltså måste ett sådant recept få spridning.

Liselotts urgoda pepparkakor
*
300 g smör
1/2 dl sirap
4 dl socker
2 tsk mald kanel
2 tsk mald ingefära
2 tsk mald kryddnejlika
*
*-* kokas upp och får svalna till rumstemperatur

Tillsätt:
3 ägg
2 tsk bikarbonat
ca. 13 dl vetemjöl

Låt degen vila svalt till nästa dag. Baka pepparkakorna vid 200 grader tills gyllenbruna, spröda och oemotståndliga. Försök att motstå frestelsen att äta upp alla innan kvällen.

1 kommentar:

  1. Vi har tur med sönerna, tror jag. Min som är lite äldre än din fixar fortfarande en massa i köket och det är färre och färre moment jag behöver delta i. Nu är det på nivån se till att ingredienser finns hemma.
    Ja, det är Zauberball i sockorna du såg. Hållbart, vackert men inte helt min favorit att sticka i.

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...