torsdag 3 oktober 2013

Chilisås

Det har skördats chili. Både mogna och omogna, stora och små. Alla åkte ner i en enda röra och blev till husets egen chilisås. Inspirerad av olika recept blev det en sås på följande:

Ingredienser: blandade chili, tomat, vinäger, vitlök, salt, socker, olivolja (ordnade efter mängd)
chili: 'tabasco', 'rocoto', 'hot lemon', 'fish', 'bolivian rainbow' och', 'jalapeño'
 Allt kokades ca. 15 minuter, mixades och hälldes på kokta och väl rengjorda glas. Det blev en sås med krut i, det vill jag lova. Nu hoppas jag att den håller sig bra så att jag har chilisås till det kommande året. I den här familjen är det bara jag som gillar mat med hetta. Min plan är att i lönndom spetsa min egen mat och låta övriga äta sin som den är.
nu i matkällaren.... Mmmmm!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...