måndag 10 juli 2017

Taklök Torso i lummig trädgård

Av en slump började taklök för några år sedan odlas i kruka, toffla och andra lösa föremål här hos oss. Det visade sig att lökarna gillade detta så mycket att det blev den primära odlingen. För att få lite höjd på det dessa tåliga små fetbladingar hamnade de i krukstaplar,


Taklök Torsos (inte att förväxla med Malmös beryktade Turning Torso). Det går faktiskt makalöst fort att få en kruka överväxt med taklök. Från tre lökar till full kruka tar det mindre än en säsong. De gillar verkligen att växa i kruka.


Sedan vill jag säga att det mesta gillar att växa i den Skånska lera. Vi bor i nordvästra Skåne, precis där det är som fetast blålera (den som man gör keramik av) och det växer så man ibland river sig i håret. Man hinner liksom inte med. På några få är är det igenväxt. Jag väljer att kalla det lummigt. Ibland är det dock så lummigt (!) att man knappt kommer fram. Jag måste ta till bågsågen nu, så illa har det blivit på vissa ställen. Träningen är gratis kan man konstatera.


För någon vecka sedan hade jag en trädgårdsvisning här och alla konstaterade med vördnad i rösten att det minsann är LUMMIGT hos oss.


Jo man tackar, typ överväxt djungel, eller vad?
Än är det väl inte så farligt, men aktar vi oss inte är vi snart invirade i växtlighet utan en chans att komma ut.
På bild är det svårt att se eftersom bilder gör att allt ser längre borta ut än vad det är i verkligheten.
Alltså,  extrapolera lite!
 



4 kommentarer:

  1. Det ser härligt frodigt ut! Men förstås,lagom är bäst, ni ska ju också få plats på tomten.
    Jag skulle hålla ögonen på snöbollsbusken, om jag var som du. Inte bli glad om det dyker upp en späd rackare på er sida, hugg av roten direkt. De slänger iväg långa rottrådar och så pluppar en ny buske upp varje halvmeter... Mitt buskage har väl fått sprida sig fritt ganska många år och är kanske ett skräckexempel och jag lite överdrivet ilsken just nu! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer hålla koll på den rackaren nu när jag vet om det. Tack!

      Radera
    2. Och med rodnande kinder har jag just insett att min växt är en snöbärsbuske, du kan nog sova gott om nätterna, snöbollsbusken är nog beskedligare! Ursäkta om jag skapat oro och missämja ned grannen!:)

      Radera
    3. Och med rodnande kinder har jag just insett att min växt är en snöbärsbuske, du kan nog sova gott om nätterna, snöbollsbusken är nog beskedligare! Ursäkta om jag skapat oro och missämja ned grannen!:)

      Radera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...