söndag 7 september 2014

Svim svam svampe-damp

Vilket svampår det är i år. Sonen och jag tog en kortis till skogen två mil bort. Vi valde 1,5km-slingan där 'alla går' och till och med där hittade vi den ena fina soppen efter den andra trots att spåren visade att åtskilliga svampjägare redan hade passerat våra 'hemliga' tassemarker.
Grabben gillar att leta svamp med mamma och tyckte nog att det var toppen. Han insisterade åtminstone på att dessa bilder skulle tas.
Några hundra meter in på slingan var vi riktigt glada.....
Sen blev Blixten glad, när han hittade svart gegga han kunde lägga sig i. Kul när vi nu för första gången någonsin åkt i den icke hundbonade bilen. Grrrrrrrrr! Hundjäkel!
 Hemma gav jag mig på några nya recept. Karljohan på italienska, svamppuré och svampsalt. Lånade boken Nyskördat för att få inspiration till skörden. Den är riktigt bra. De recept jag provat hittills är mitt i prick.
Just nu förvälls den svamp som skall bli mölksyrad enligt detta recept. En kompis som rest en del i Ryssland intygar att det är det godaste man kan få. Ergo måste det provas. Mjölksyrad Karljohan skall var klar till min födelsedag i början på oktober. Då skall delikatessen på bordet.

(man ser hur det bubblar och puttrar i en lite äldre 'brygd' - än så länge luktar det mest 'stekt svamp' men det skall väl bli lite 'sur stekt svamp' så småningom)

2 kommentarer:

  1. Har samma bok. Kokade äppelsaften ur den igår. Blev jättebra! :)

    SvaraRadera
  2. Den boken är en av de få som gör skäl för sin plats i bokhyllan. :-)

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...