söndag 28 september 2014

Kitta och måla på gammalt sätt

KOM-I-HÅG för livet: från mig själv till mig själv.

Kitta i framtiden alltid fönster med linoljekitt, inget annat!
Måla omedelbart efter kittning med linojefärg, inget annat!

Ja, färgen är lite dyrare per liter, men min skapare det blir mycket mer är 'lite bättre'. Det blir så obeskrivligt bra. Och så går det åt mycket mindre färg, vilket naturligtvis innebär att totalkostnaden inte blir högre än om billig skitfärg används. Det bästa är att jag aldrig mer behöver skrapa eller rensa bort någon gammal färg. När linoljefärgen behöver förnyas borstar man bort den gamla, som då blivit dammig, och målar helt enkelt på ny. Kan det bli bättre?

Tillvägagångssätt



Annat viktigt:

  • Lägg alltid platsfilm/plastpåse på toppen av kittet innan burken försluts. Det är nära nog omöjligt att rensa lätt intorkat kitt från den sega ytan som bildas.
  • Om du inte hinner måla direkt, vänta till kittet är helt torrt. I annat fall kommer färgen att flagna.
  • När nya fönster sätts i är det alltid bäst att kitta helt klart direkt. Det finkar också att vänta med att kitta falserna, men då måste man se till att skrapa rent från 'fastsättningskitt' först.
  • Ottossons Färgmakeri (Nordens bästa färgfabrik): http://www.ottossonfarg.com 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...