måndag 11 augusti 2014

Trädgård i början av augusti

Om en vecka börjar skolan igen, till sonens stora sorg. Vi njuter av varje ledig minut tills det oundvikliga är där. Trädgården är vår bästa vän just nu. Idag har pellejönsen geggat ner sig från topp till tå ihop med en jämnårig väninna. Heja naturliga barn! De 'lekte med vattenbanan'.... jo jag lovar.
Själv gör jag äppelringar som jag torkar i torkskåpet. Sonen rapporterade att vi torkade 20 fulla pinnar förra året, så i år måste vi minst ha det dubbla. Idag gjorde jag åtta, så det skall nog gå vägen. 

Vinplantan täcker, även i år, hela garageväggen. Ändå har jag beskurit den fem gånger. Det kan man inte tro.
Päronen är mogna nu. Jag skulle bra gärna vilja veta vad det är för sort. De får aldrig skorv och är så goda. Någon där ute som vet?
Jag är lite bekymrad över att vi har väl djup skugga under plommonträdet. Jag vågar knappt skära i det för det fungerar så bra och ger så fin skörd, men i år måste jag nog beskära. Läbbigt!
Tomater har vi i minut och parti i växthuset, men oj så sakta de mognar. Har vi för lite ljus kanske?
  Även om frukterna inte är värst benägna att mogna älskar jag att studera plantorna. Man der ser nog inte så bra på bilden, men stammarna har liksom guldigt damm på sig. I solsken är de otrligt snygga.
Och höstanemonerna fortsätter att förtrolla mig. Jag älskar dem verkligen. Sådan tur att de blommar så väldigt länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...