lördag 24 maj 2014

Trädgård i slutet av maj = försommar

Det är försommar i Skåne nu. Tulpanerna är slut och allium-bollar har tagit över. Några dagar har vi haft över 25 grader så allt växer i trefjärdedelstakt just nu. Rhodisarna har blommat länge och aklejorna är i sitt fullaste flor.
Drontboet har fått afrofrissa, som sonen säger. Det stämmer faktiskt. Det ser lite knasigt ut, men vi låter naturen bestämma.
Det finns, som vanligt en massa överraskningar i trädgården. Saker har dykt upp på nya ställen och det är säkert mycket som också har försvunnit, men det vet jag inte om så det gör inget. Med så många växter kan jag inte hålla koll på om någon enstaka går och dör.
Detta är i alla fall en ny, spontan, kombination för i år. Bra gjort av naturen, tycker jag.
Pionerna slår snart, snart ut. Knopparna är som vanligt maffiga som bara pionknoppar kan vara. Vi ser fram emot blomningen.
Roligt är att vi fått många flera fåglar i trädgården i år. Jag vet faktiskt inte varför, men de är där och tycks inte bli nämnvärt störda av oss. Herr Trast och hans killgäng äter en morgonmask medan vi studerar honom genom linsen. Han begär ingen annan matro än att hunden ligger still en stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...