söndag 25 maj 2014

Fäää-ä-ä-ä-ärdigt! (nästan alltså)

Den efterlängtade dagen då vi äntligen kunnat ta växthuset i bruk har kommit. I en månad har vi lagt så gott som varje ledig stund på detta bygge. Huset är i bruk och hela taket plus en långsida är helt klar. De tre resterande sidorna skall fortfarande kittas och målas på kittet, men DET är något som får göras i lediga stunder OCH när andan faller på. Jag behöver vila min kropp från kittande nu. Andan faller nog inte på ett tag, om jag tolkar signalerna från min kropp rätt.
En som verkligen har längtat efter att ta huset i bruk är sonen. När det närmade sig slutet av bygget räknade han ner glas för glas. Inredning och mysfaktor är sonens verk. Nu går det knappt att dra honom ut ur huset, för man kan ju sitta där och spruta vatten på myror, vattnas sina växter, spela spel, äta. Man kan faktiskt göra allt i ett växthus, tycker sonen.
Att det är stor skillnad mellan 'nästan allt glas på plats' och 'precis allt glas på plats' var mycket tydligt. Vi var tvungna att öppna dörrarna och montera fönsteröppnare direkt för att inte steka människor och växter. Tropikerna kom till Skåne, kan man säga. För den intresserade kan jag berätta att det är stor skillnad på öppnare och öppnare. Med detta växthus kom det öppnare av märket Sesam. På paketen stod det "gjorda av rostfritt stål" med stora bokstäver, vilket fick mig att undra varför de gjorde en sådan poäng av det. När jag tittat lite närmare på mina gamla öppnare insåg jag att de var gjorda av pressad aluminium, som efter endast tre säsonger korroderat ihop i var enda skruv och gänga. De var så gott som omöjliga att få isär. Nu fattar jag det där med stålet. Öppnare är inte bara öppnare - det finns (förstås) billig skit även här.
Vinrankan satte full fart efter att tropikerna kom till stan. 49 små klasar räknade sonen igår. Vi lär ju inte få brist på vindruvor i höst. Det kanske får bli egna russin i år med.
Sonen och jag beslöt att växthuset är vår färgzon. Inne har vi inte så mycket färg. Det skall kompenseras i växthuset. Alla färger är välkomna här, huller om buller.

2 kommentarer:

  1. Härligt! Huset ser verkligen fint ut. Och vad bra det passar med de klara, starka färgerna mot grönskan.

    SvaraRadera
  2. Tack för ett inspirerande inlägg! Har ni kvar växthuset? Är ni fortfarande nöjda med det?

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...