söndag 11 augusti 2013

Vi byggde ett Soldrivet Torkhus - John Seymours Solar Dryer

Ä-n-t-l-i-g-e-n har jag fått till ett efterlängtat experiment i trädgården. Jag har (med hjälp av maken) byggt ett soldrivet torkhus för bär och frukt och svamp och kryddor och ...., mitt helt egna TORKHUS.
 Det hela är en trälåda på ben som står mot vår södervägg. Lådan har en springa i golvet där en solpanel har kopplats in.
 Solpanelen är en svartmålad plywoodskiva med kantlister av trä och topp av glas. Luftspalten är på 2,4 mm. Den uppvärmda luften stiger och går in i husets golv.
 
I husets bakvägg, strax under takfoten, finns en motsvarande springa där luften kan passera ut igen. Det är den s.k. skorstenseffekten som driver luftflödet. Längst ner finns det ett lager med sten som samlar värme under dagen. På natten gör stenarnas accumulerade värme att det inte bildas kondens i skåpet. Det är så simpelt men ändå så genialiskt. Jag önskar att jag själv hade kommit på den här idén.

Men idén till detta underverk kommer från John Seymours härliga bok, The New Self-Sufficient Gardener. Den är ett måste för alla som har någon form för självförsörningsambition. Det danska TV-programmet Frilandshaven bygger på denna bok. Vill man se hur de olika projekten fungerar kan man gärna ta en till på DR:s program.

Det bästa av allt är att det är ett billigt projekt. Jag hade rester av färg och spik, så virket var min enda investering. För 373 kronor har jag alltså fått till ett torkhus. De första mätningarna ger vid hand att det faktiskt kan fungera riktigt bra. Skillnaden på ute- och innetemperatur var idag +10 grader C. Topptemperatur hittills: 40,8 C.

Efter att jag hade byggt klart (lite fel ordning där kanske) sökte jag på 'solar dryer' på nätet och insåg att folk bygger sådana över hela världen. Ja, så var det med det, men jag tycker nog att min design är bland de snyggare.

En fiffig kille hade lagt ut en video på hur man gör en effektiv solpanel av ölburkar. Han fixade soltorkade tomater på tre dagar. Det var väl inte dumt. En annan dag (när jag druckit tillräckligt med öl) så skall jag göra en sådan.

3 kommentarer:

  1. Åh, så fiffigt! Jag tycker så mycket om sådana här "low-tech" lösningar. Det här ska jag lägga på minnet för framtiden.

    SvaraRadera
  2. Tack skall du ha. Jag är också fan av low-tech: saker som funkar bra men trots det är intuitivt greppbara och som man själv kan reparera om de går itu.

    SvaraRadera
  3. Wow, vilken bra grej!
    Allt som kan sköta sig själv och sparar på energin är bra.
    Själv är jag alldeles för lat och har turen att låna en Torkolla av svärmor. ( Den tillverkas tydligen här i kring där jag bor.)
    Är det växter jag torkar har jag gjort ramar med myggnät uppspänt i ramarna. Där torkar jag blomblad och örter som jag förvarar uppe på vinden där det är mörkt och luftigt.

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...