torsdag 1 augusti 2013

Trädgården just nu

I trädgården just nu är det varmt och mycket, mycket torrt och dessutom skördetid. Visserligen regnade det igår, men det är ju en dag på drygt en månad. Vi behöver absolut mera regn. Värmen har fått mycket att blomma över snabbt. De ettåriga vallmona är inne på sin andra blomning nu. De 'fjäderlika' tycks vara senare än de 'tylliga'. Det är ju praktiskt med tanke på att undvika korspollinering.
 Gurkor skördas det flera av än något år förut......
glad gurka
 ... med andra ord blir vi bättre på gurkor.
sur gurka
 En del perenner tycks obekymrade om torkan. Den stora hortensian är en sådan.
 Solhattar gillra också det varma klimatet. Vilket passande namn den blomman har fått.
 Bären mognar allt för snabbat. Vi äter så mycket vi orkar och syltar och saftar, men det är ändå svårt att hänga med.
 Jag bygger på ett spännande projekt, som jag velat ta tag i under flera år. Äntligen har familjen insett vikten av detta projekt. Hoppas nu att det kommer att fungera.
 Frön mognar och skördas
 Dagliljor blommar i mängder
 LEGO byggs under parasollens skugga medan jag rensa vinbär.
 Och chiliplantorna sätter hundratals med frukter i växthusets hetta. Hetta till hetta kan man säga.



4 kommentarer:

  1. ja,nu händer det mycket i trädgården
    härligt med alla bär
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är fint att odla eget. Bär är så tacksamma. Man behöver varken så, rensa eller vattna det blir bara skörd ändå.

      Radera
  2. Tack för infon om limpistolen, känns skönt att höra att jag gjort rätt :) Då har jag inte kvaddat den nu då, så då kan jag köpa lite mer chips :)) och piffa lite fler chipsburkar.

    Underbara bilder från din trädgård, påminner mig också om att jag nog ska ta en tur ut till mina föräldrar för att kolla läget, på gurkfronten :)

    Och vilken fisk ni har i familjen! :)) Kul att se att de där gamla simmärkena finns kvar än! Alltså simborgarmärket och de med fiskarna, de övriga runda och det fyrkantiga är lite för moderna för mig. Magistrar har jag också ett par, fast inte guld, då hade jag ledsnat på att simma. Och festligt att se att man fortfarande simmar med krans! De ser ut att vara av äkta naturmaterial, i "min" simskola hade vi plastkransar. Men alltså, helt otroligt att han tog alla de där märkena på bara några veckor, vilken kille!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men visst - limma på du. Fisken i familjen han är duktig han. Mycket envis när han väl vill något. Och visst är kransarna äkta. Vi fick hem en lapp om att nu skulle vi fläta kransar, så jag hade ju tur som har så mycket pil.

      Radera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...