lördag 2 juni 2012

Persikor - har jag sådan tur?

persikor in spe
 I år har mitt spattiga, lilla persikoträd, Frost, benådat mig med persikoembryon. Trädet är klent, svampangripet och ganska trist att se på, så jag undrar verkligen om det kommer att klara av att ge mogen frukt, men roligt är det att har persikor in spe i sin trädgård. Svampen verkar vara ett dilemma för denna trädsort - vet inte om jag skall ta bort det eller fortsätta att försöka. Jag vill inte använda gift, så det är bortplockning och förbränning av angripna blad som gäller här. 
Någon som vet en bra kur?
persikor in spe
För min kära kollega med det nyvaknade trädgårdsintresset kommer alla blommor från och med nu att ha namn i bildtexten. Håll till godo! Vi börjar med trotjänarna: nävor.
näva
 Favoriter just nu är faktiskt kirgislök...
kirgislök
 ...bondpioner...

Blomningsexplosionen fortsätter och jag fortsätter blomfrossan. 
bondpion
.. och trädgårdsiris. Jag tror att jag har tre olika färger, men nu får vi se. Den mörka var först ut.
trädgårdsiris
 Nyplanterat är tre sorters mynta för avprovning i mojitos. Syrran - det är bara att komma på provarkväll nu!
tre olika myntor - till goda mojitos

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...