torsdag 12 september 2013

September i trädgården

September i trädgården betyder att allt är väldigt grönt och väldigt fRuktigt. Gräsmattan växer som bara den och det mesta ser ut som en djungel.
Humlen har äntligen gett sig till känna - - - som en hanplanta. Nedrans mög! Där rök mina planer på humlekottar från guldhumlen.
Dock har den andra humlen (den vi inte vet vad är) visat sig vara en hona. Där blev det alltså kottar, men vi har ingen aning om hur de smakar. Snart skall ett humletetest [humle-tej-täst] utföras för att se om den kan duga att göra öl på.
Frukt - jepp precis över allt och hur mycket som helst. Fem olika sorters äpplen, som jag skall försöka sortbestämma, ...
... plommon och päron i mängder. Det handlas ingen frukt alls i september. Hurra för det!
Vissa saker blommar ännu, ex. solhattarna. De är fina som snus och är absolut min favoritblomma i september. Nästa år vill jag ha flera solhattar - kom ihåg!
Passande nog hade senaste numret av Natur och Trädgård just én lång artikel om förvaring av äpplen och én om SOLHATTAR. Hur visste de att det var just vad jag behövde?
Kålplantorna håller på att återhämta sig. I juli åts de upp av kålfjärilar. De käkade in till bara stjälken de busarna. Jag klippte därför bort alla blad och kastade dem på komposten. Förhoppningen var att plantorna skulle sätta nya blad efter fjärilstiden och det verkar ha funkat. Het blir väl en mindre skörd, men trots allt en skörd. 
Kronärtskockorna är inte så stora att det blir blommor. Jag vet inte om de är perenna här. I England är de, så jag låter dem stå och hoppas på blommor till nästa år. 
Och så här ser det ut i torkhuset. Mest äpplen men även ett och annat experiment så som plommon på tråd. Vi får väl se om det blir sviskon eller mögelbomber av det. Rapport följer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...