söndag 3 mars 2013

Vilken mysig trädgårdssöndag

Det är speciellt när trädgårdssäsongen drar igång igen, som en mental rullgardin som dras upp. Idag var det premiär för mig. Jag beskar ett av äppelträden, rensade bort lite lövhögar och krattade trottoaren. Inga enorma insatser, men ändå så skönt. Vi hade vindstilla och sol så vem vill inte vara ute då? (Ja, ja, jag vet att de flesta INTE vill, men nu låtsas vi att gemene svensk är lite friluftssinnad).  Även växthuset fick starta upp. Skiten är utrensad och en massa fröer sådda. Det skall bli kul att se vad som tar sig. Om bara något klarar sig är det en total vinst. Dessutom blev det växthusfika efter dagens djupdykning (i bassäng alltså). Semla i sol i växthus i början av mars, DET är livet det.
 Här några fotografiska vårintryck från Skåne den 3/3-13.
Uppe: sonen startade upp trottoar-kanalerna (därav att jag fick kratta), sol i mossrabatten och sådd i växthuset.
Nere: allt möjligt spirar redan. snödroppar, kärleksört, schillor, dagliljor och vintergäck syns på bild. Trädpionen och oreganon var ganska otippade, men de är också på  stark frammarsch.

5 kommentarer:

  1. Ojoj, ni är lååångt före oss! Men så är det ju i avlånga Sverige! Härliga bilder med hopp om vår!

    SvaraRadera
  2. oj vad våren har kommit långt hos er
    här på Småländska höglandet inte alls långt från er
    smälter visserligen snön men inte en enda snödroppe snyns till
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  3. Hopplahejsan, det är ju vår hos dig, så härligt det ser ut!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Alltså... ibland vill jag bo i skåne.

    SvaraRadera
  5. Vad härligt när knopparna börjar leta sig upp ur jorden =)
    Jag försöker få igång en vårteckensutmaning (liknande den Humlebacken haft tidigare år), om du är intresserad kan du kika in hos mig: http://www.annicaostlund74.blogspot.se/2013/03/varteckensutmaning-2013.html
    Jag tycker det är så mysigt att se vårens framfart från syd till nord under dessa intensiva vårveckor =)
    Kram Annica

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...