Nu är jag så kokt att jag lägger ut en autentisk berättelse om ett av Sveriges största telefonbolag här på nätet. Denna trista saga handlar om ett jättebolags metoder för att förringa sina kunders lagliga rättigheter. Detta bolag drar sig inte för att gång på annan bryta mot svensk lag och rätt för att kunderna inte skall kunna få insyn i deras grådaskiga affärsmetoder och för att slippa få deras undermåliga produkter till offentligt beskådande. Den som orkar kan läsa hur det gått hittills - sagan är långt ifrån slut. Här finns originalkonversationen med detta bolag: Telenor. Var så goda!
[en och annan syrlig kommentar har fällts in - man känner igen den på parenteserna]
//Ann-Sofie
________________________________________
15. maj 2012
Hej igen!
Ni är ett företag med tusentals anställda. Det förvånar
mig synnerligen att ni inte har en enda person som kan hantera en skriftväxling
med en kund. Jag misstänker starkt att orsaken är att ni inte VILL ha era synpunkter
på pränt. Hur som helst så har ni inget val. Jag har som konsument (läs gärna om
konsumenters rättigheter på Konsumentverkets hemsida: http://www.konsumentverket.se/ och Konsumentköplagen
(1990:932)) rätt att föra min kommunikation med min leverantör (er)
skriftligt, om jag finner för gott. Jag finner för gott att göra så. Ifall ni vill
ha betalt för era tjänster måste vi reda ut den föreliggande frågan och därför
måste ni med andra ord kommunicera med mig. Ifall ni inte vill ha betalt så kan
ni förstås strunta i detta. Hur som helst - vill ni kommunicera med mig sker
det skriftligen.
Med vänliga hälsningar!
//Ann-Sofie
-----Original Message-----
From: konsument@telenor.com [mailto:konsument@telenor.com]
Sent: den 15 maj 2012
To: ann-sofie
Subject: RE: angående er påminnelse
From: konsument@telenor.com [mailto:konsument@telenor.com]
Sent: den 15 maj 2012
To: ann-sofie
Subject: RE: angående er påminnelse
Hej Ann-Sofie!
Tack för ditt
e-mail!
Precis som vår
tekniska avdelning skriver i sitt mail till oss så kan vi inte hantera ditt
ärende via mail, därför ser vi gärna att du hör av dig till oss.
Om du har några
andra frågor är du alltid välkommen att höra av dig till oss på Kundservice. [......]
Vi har öppet
dygnet runt, året om.
Med vänlig
hälsning
Henrik Svensson
Telenor Sverige
AB
Kundservice
Vi på Telenor
jobbar ständigt med att förbättra servicen för våra kunder.
Vi behöver din
hjälp med detta just nu genomför vi en
kort undersökning med kunder som skickar e-mail till oss. Undersökningen tar
max två minuter att svara på och finns på följande länk: [......]
Tack på förhand!
[Bla bla bla!]
[det är nog rät lätt att förbättra för kunderna - allt är ju oändligt om man jämför med noll...]
-----Original
Message-----
From: ann-sofie
Sent: 2012/05/14
To: <konsument@telenor.com>
Subject: angående er påminnelse
Hej!
Ni skal inte
kontakta mig via telefon. Jag vill ha skriftlig kommunikation.
Vänligen
tillskriv mig med svar på mina frågor på denna adress.
Mvh!
//Ann-Sofie
-----Original
Message-----
Sent: den 14 maj
2012
To: ann-sofie
Subject: RE:
angående er påminnelse
Hej!
Tack för ditt
e-mail!
Vi har försökt
att få kontakt med dig gällande ditt ärende men utan framgång. För att vi ska
komma vidare i detta behöver du kontakta oss via telefon 020-222 222
Om du har några
andra frågor [......]
Med vänlig
hälsning
Mattias Klaesson
Telenor Sverige
AB
Kundservice
Vi på Telenor
jobbar ständigt [.....Bluttan blääää.]
-----Original
Message-----
From: mobildata@telenor.com
Sent: 2012/05/13 10:18:09
Subject: angående er påminnelse
Kund har fått
ett godkänd direktavslut via mail.
Detta kan vi ej
slutföra genom mailkontakt.
Vi har försökt
kontakta kund via telefon och tillsist skickat SMS, men av någon anledning så
kontaktar kund oss inte om detta.
Skickar ut ett
till SMS till kund angående detta.
[oh yeah - de försökte ringa EN gång ---- det låter ju som om det försökt i flera veckor. Glömde de att mobiler loggar alla samtal, eller?]
För bestridan av
faktura så kan jag dessväre inte hjälpa kund med det, detta måste kundtjänst
hjälpa kund med.
Mvh Viktor
Häggström.
From: ann-sofie
Sent: 2012/05/0
To: <konsument@telenor.com>
Subject: angående er påminnelse
Hej!
Jag vill sköta
detta ärende via skriftlig kommunikation. Jag har inget problem med det.
Jag förutsätter
att ni återkommer med svar på mitt ursprungliga mejl snarast.
Tills vi enats
återhåller jag betalning av fakturan vi talar om.
Mvh!
//Ann-Sofie
Sent: den 9 maj
201
To: ann-sofie
Subject: RE:
angående er påminnelse
Hej!
Tack för ditt
e-mail!
Detta ärende är
inget vi kan lösa via mail, därför ber jag dig vänligen att kontakta kundtjänst
via telefon för att finna en lösning på ditt ärende.
Om du har några
andra frågor [....visst - jag tror inte på det nu hellre..]
Med vänlig
hälsning
Mattias Klaesson
From: ann-sofie
Sent: 2012/05/08 21:05:32
To: <konsument@telenor.com>
Subject: angående er påminnelse
Hej!
Ni har sänt mig
en påminnelse om 199,00 SEK på faktura 507469667624. Jag har redan den 19/4
påtalat att jag inte tänker betala denna faktura och varför.
Ni kopieras
nedan på det tidigare mejlat. Jag har den 19/4 fått er bekräftelse på att ni
mottagit mitt mejl och att ni .kommer att återkomma till dig så fort som
möjligt. Jag ber er ännu en gång att annullera den faktura. Detta har jag
faktiskt ert telefoniska avtal på.
Mvh!
//Ann-Sofie
Skickat: den 19
april 2012 09:37
Till: konsument@telenor.com
Hej!
Ni har sänt mig
en faktura för perioden 5:a april till 4:e maj 2012 (bifogad). Sedan den 5:e
april i år har bredbandet inte fungerat och det gör det fortfarande inte.
Därför avvisar jag denna faktura. Produkten har muntligen felanmälts till er
minst sju gånger sedan den 5:e april. Dessa felanmälningar finns främst
registrerade på min mans konto (personnummer
651023-4336) och
er tekniska support har erkänt felet men inte kunna hitta orsaken. Senast igår
(2012-04-18) ringde jag er fyra gånger och felanmälde och ni sände mig ett sms
som bekräftar detta (till nr. 0761-88 01 42).
Orsaken till att
jag ringde fyra gånger, vilket finns registrerat på min telefonräkning, är att
ni oavbrutet bröt mitt samtal vid s.k. vidare kopplingar till annan person.
Inte en enda gång ringde någon person upp mig igen, vilket innebar att jag fick
spendera bortåt 1,5 timmar med att telefonera till er. Bevisligen har ni mitt
nummer, så det är inte alls okej att ni bara låter samtal försvinna på det
viset.
UPPSÄGNING
Produkten ni levererar
är defekt. Bredbandet fungerar inte. När jag ringde er förra veckan
(2012-04-12) kom vi fram till att ni inte kan leverera någon bättre produkt än
idag med hänsyn till er interna hantering av felanmälningar, d.v.s. att ni faktiskt åtgärdar fel när kunder anmäler
dem till er. Ni påstod er dock kunna leverera bredband, vilket ni hittills,
bevisligen, inte kunnat (det är nu två veckor ni inte levererat). Precis samma
sak hände under en hel månad förra året. Sammantaget har jag alltså varit utan
fungerande bredband minst sex veckor av 68 vilket innebär minst nio % av tiden
är nertid. Detta är inte en funktionell produkt. Den produkt ni levererar är
defekt och därför vill jag säga upp mitt abonnemang med omedelbar verkan, utan
vidare omkostnader för min del. Vid samtal med er vägrade ni att godta detta.
Jag vill att ni omvärderar ert beslut!
[och så vidare]______________________________________________________
Noter:
*Intressant är att Telenor har accepterat att jag sagt upp mitt avtal MER än fem månader innan avtalet löper ut. De påstod sig vid första kontakt "inte kunna ta en uppsägning så tidigt". När jag påpekade lagvidrigheten i detta så KUNDE de trots allt. Ojdå!*Intressant är också att Telenor muntligen (genom tekniska avdelningen) accepterat att det felet jag hade var av sådan kaliber att jag skulle befrias för avgift. Detta glömde de sedan bort och sände trots allt en räkning
*Och till slut - när jag då bestrider räkningen - då kan de inte diskutera det skriftligt. Men vad ÄR det för ett företag? Är det vilda västern eller vad är det?
Bra rutet, sa Bull. Det enda Telenor är bra på är att plagiera coca colas julreklam.
SvaraRadera