söndag 25 december 2011

Den icke perfekta julen

något lerig efter boot-camp
Då var julafton överstökad. På ett sätt är det ruskigt skönt, men det är ju också lite sorgligt. Alla har längtat så länge och så är det bara slut. Särskilt för sonen var det en stor dag. Han var totalt uppspelt redan den 22:e och på julafton kunde han o-o-o-möjligt sova längre än till 06:21. [Suck!]

sonen fixar bordspynt
Nåväl, vi kom alltså upp i tid [oh yeah!], och vad fyller man sedan en hel dag med, som även en sjuåring kan delta i med intresse? Bordsdukning, vissa delar av matlagningen och pusselbygge tyckte han var roligt, men städning var totalt uteslutet, trots att det bara handlade om dammsugning av gästbesökta ytor. Som sig bör var därmed måste-sysslorna klara innan lunch och sonen taggad. Då tog vi bootcamp-light. På med overall,/joggingkläder/cykelutrustning, ut i sörjan med unge och hund och sedan drog vi tre varv på travbanan och jordvägarna. Efter den rundan var vi alla i stånd att stå ut tills gästerna kom. 

Kalle Anka, mat och sedan var det äntligen dags att dansa runt granen. Med tanke på att vi skaffat största möjliga gran och att vår vardagsrum inte är stort och dessutom har svajigt golv utförde vi en mycket underhållande form för dans i smygstil. Vansinnigt tjusigt var det Varför fixa golvproblemet om det är så underhållande? 
Sen var sonen, på eget initiativ, tomte. Han har ju lärt sig läsa nu, vilket gör utdelandet till en ren fröjd. Han delade glatt ut paket till alla TILLS han hittade ett stort till sig själv. Det gick  inte att hålla emot längre när den stora paketen kom fram, så han kastade över tomteluvan till mig och deklarerade att han inte hade tid längre för nu skulle han öppna paket.



jättegranen á la Kalle Ank
 Och den perfekta julen var det, som tur är, inte. Förr om åren kunde jag få för mig att ställa till med "perfekta" kalas där jag lade in sill och rödbetor i november, malde senap i månadsskiftet, putsade fönster och silver på nätterna, polishade möblerna efter jobbet och kokte sylta, skinka och kål natten till den 24:e och sedan hade svarta ringar under ögonen i två veckor.  

NUMERA finns dessa "perfekta" jular bara som kuriosa. Nu bjuder vi in hela släkten, talar om att det är knytkalas och kliar sedan naveln. Men det är ruskigt trevligt med icke perfekta jular.





3 kommentarer:

  1. Ja, precis så, icke-perfekta jular har blivit dom riktigt perfekta jularna. Fast vi hade och skulle ha en lugn jul och jag inte gjorde nåt av allt det där som du skriver om och som jag också gjorde förr så somnade jag första gången under Kalle Anka (uttråkning) och andra gången när vi skulle softa i soffan och se på tv, då törnade jag in totalt vid pass 9 tiden....och idag är jag tröttare än nånsing. Men det är rätt skönt!
    KRamar Agneta

    SvaraRadera
  2. Det låter som en riktig jul, barn ska vara förväntansfulla och ha lite klåda i benen. Hos dem är tomten det stora för oss julmaten och samvaron. Vi firade jul med hela familjen. Där är två små som stod för slakten av klapparna, en som grät för det inte var flera men lika väl, när det var över så kom det stjärnor i ögonen.
    Ha en fin fortsättning :)

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...