tisdag 3 december 2013

Garn i långa banor och en portugisisk duk

garnhärvor på garnhärvegalge
 I helgen var det julmarknad och Högagärde fårgård hade med det garn som jag spunnit av de vita lammens ull. Det har varit fabrikslikt här hemma med tvätt- och torkstationer i källaren, upphängning i badrummet, spinnverkstad i vardagsrummet och packningsstation i köket. Mannen i huset uttalade vid någon tidpunkt att 'den där j-kla ullhistorien har ju gått helt över styr'. Jag vet inte vad han menade. Bygg en ateljé åt mig så slipper han se ullen..... typ.
Under detta ullangrepp insåg (även) jag att det nog var bra att effektivisera. Inköp gjordes på Biltema, där en 'bältesgalge' förvandlades till en garnhärvegalge. 33 kr senare var min ullverkstad upphottad och mannen lugnare.
garn till Högagärde
 Exakt 1000 gram prima garn åkte till Högagärde. Det kändes verkligen fint att packa ner detta och posta det. De sista två härvorna fick åka i eget paket, på grund av ditt och datt, som fick livet att tillfälligt implodera. Hoppas att de också kom fram i tid. Hur som helst fanns det garn i långa banor i Småland till första advent.
portugisisk duk på svenskt bord
Sen fick jag en härlig handarbetspresent. Ett par supergulliga portugisiskor, som besökt jobb några månader, var på svensk syjunta hemma hos mig. Och de hade med sig en duk som den enes mamma hade gjort. En gammal linneduk har använts till mittpartier som hon sedan virkat runt. Så fin den är. TACK Portugal, det gör inget att ni vann i fotbollen när jag får en sån fin duk.

5 kommentarer:

  1. wow, 1 kg garn! har du inte gjort annat än spunnit?? vilken produktion av ljuvliga garn :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-)

      Inte så mycket annat faktiskt. Kanske därför som mannen morrade lite?

      Radera
  2. Garnet ser helt underbart ut! Roligt med en fin etikett, dessutom.

    SvaraRadera
  3. Hahaha - kan tänka mig mannens reaktion! Verkligen roligt. Känner igen det när man går upp i något helt. Det kan liksom ta överhanden. Imponerad av arbetet!

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...