måndag 22 augusti 2011

Garnfärgning

Jag har blivit intresserad av garn- och ullfärgning. Planerna är att testa olika växter och svampar att färga med. Just nu samlar jag in. På min önskelista står:
  • Gul: björk (kvistar), blåbär, brännässla, vitplister och hassel, maskros, grovticka, vitklöver
  • Gulgrön: baldersbrå, gråbo, johannesört, kronärtskocka, renfana och vass
  • Varmgul: lökskal, höstöga och äppelträd
  • Grågrön: fräken och örnbräken
  • Blågrön: kirskål och vejde
  • Gulbrun: hästkastanj, klibbal och ljung
  • Rödbrun: färglav och harklöver
  • Orange: Roströdskivig spindling
  • Rosa: rödbeta
  • Röd: rödskivig kanelspindling, krapp
  • Violett: sammetsfotad pluggskivling, lysticka
  • Gråbrun: ek
  • Brun: ärttryffel, stenlav och havtorn
  • Blå: Blå taggsvamp, Mottaggsvam, Japansk färgarpilört
Kanske även
  • Fläderbär
  • Blå bresilja
  • Örsopp 
  • Scharlakansröd vaxskivling eller rödvaxing (Hygrocybe punicea) (citrongult) 
Hittade en beskrivning på nätet:
"Kvistarna kokade jag upp och lät sjuda i två timmar, sen silade jag badet och lät det svalna. Då hade så pass mycket vatten kokat bort så det räckte inte, men istället för att späda kokade jag kvistarna en omgång till med nytt vatten. När vattnet silats bort och fått svalna så hade jag i det uppblötta och förvärmda garnet. Sedan fick färgbadet stå i ca 1 timme och sjuda (temp ca 90 grader). Garnet fick sedan svalna i badet."

Andra siter:
Färghäxan
Färga med Kool-aid
 alternativ punkt nu (om färgning)
Virituella Florans Färgväxter
Umeå universitets kemister (testa rödfärgning med rödbeta)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...