onsdag 18 januari 2012

Fröerna beställda - men kan man odla wasabi?

Äntligen fick jag tummarna loss och fröbeställningen sänd. Det blev rätt mycket, men jag är stolt över att kunna säga att det inte bara är JAG som frossat här. Vi är faktiskt tre stycken.



Min del av kakan finns på bilden. Jag funderar just nu på om det kan vara så att jag har en förkärlek för röda och oranga färger. Hmmmm .... månne det, månne det?


Så glad jag blev när jag insåg att Impecta säljer eldkrasse. Nu har jag bara en sak kvar på min önskelista: wasabi. Jag inser att det är en svår planta och att den sannolikt inte går att odla den från frö, men vet någon var man köper sticklingar av wasabi? Det hade varit så roligt att försöka.

Jag vet inte vad det är med wasabi som lockar så, men jag måste få prova.


6 kommentarer:

  1. Så vackra färger! Eldkrasse tycker jag också om. Men, wasabiodling vet jag inget om. Kanske man kan få via nån plantskola?
    /Cika

    SvaraRadera
  2. Wasabi kan jag inget om men eldblomkarse låter vackert. Så kul med frö som ska sås :)

    SvaraRadera
  3. Wasabi ska odlas i vatten och är ganska klurigt som jag har förstått det, och dessutom en ganska dyr och ovanlig växt, speciellt utanför asien. Prova att söka på "japansk pepparrot" om du vill veta mer. :)

    SvaraRadera
  4. Vilka fina sorter. Rolig tid nu...Kram

    SvaraRadera
  5. Hade inte ens en aning om att wasabi var en växt! Spännande! Om den är för svårodlad, kan man ju alltid satsa på pepparrot och grön karamellfärg - det är i alla fall vad som finns i de flesta wasabituber vi köper här i Sverige;)
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Nlomstetpalletten i malmö säljer wasabi!

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...