onsdag 25 januari 2012

Fågelmat - re-do

Då är årets hemmagjorda fågelbollar till mesarna klara. Näringsrika, billiga, snabba, enkla ----  ah vad katten, fåglarna älskar dem och jag känner mig duktig som är snäll mot de små. Win-win va!


Alltså - blanda smält kokosfett, fågelfrön, gamla överblivna frön/krärnor/nötter, häll i skålar att stelna. När de är klara -ta ur formarna genom att doppa snabbt i en bunke med varmt vatten (på utsidan av formen alltså) och häng sedan ut. Jag använder återvunna fruktnät att hänga dem i och snacka om att det är uppskattat.Vanligen håller en sådan här "boll" i två till tre månader, så jag behöver inte precis slita hund.



1 kommentar:

  1. Det är både snällt och bra gjort. Man ska vara snäll mot de små så får man så mycket igen sen, som härlig fågelsång.

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...