lördag 14 januari 2012

Trädgårdskoll 14:e januari

En underbar helg med sol och nästan vindstilla väder har vi fått. Det laddar upp batterierna på trött kvinna. Suck så skönt!

Trots kompis på heldagsbesök blev det både tid och ork över för en grundlig trädgårdskoll. Jag fick en väl behövd timme i växthuset och utförde genast ett experiment : jag har sått!
Krasse, ruccola, persilja, rädisor, spenat och vintersallad åkte i jorden. Visserligen har vi någon frostgrad just nu, men i växthuset är jorden inte frusen och pelargoniorna är fortfarande gröna, så varför inte? Det kan var roligt att se om det fungerar.

Jag packade faktiskt in pellorna i väv idag. Det känns inte för tidigt. Och det var fint med en rykande het kopp te i solen i växthuset. Som jag har saknat detta. Jag har nog mest hållit mig härifrån eftersom jag inte visste hur det skulle bli med reparationen efter stormen, men igår godkände försäkringsbolaget det hela och jag känner mig så lättad. Här till kvällen tände jag ett stort ljus där ute och tittar nu ut på myset i mörkret. Så härligt avkopplad jag känner mig!

finare timme i solen finns inte i kvinnsminne


I trädgården var det oväntat mycket liv. Blommor i några primulor, vintergröna och flera julrosor. Hortensiorna hade stora knoppar - hur kommer det att gå i frosten? Många lökväxter är starkt på gång - krokus, påskliljor och snödroppar. Fortsätter det så här får vi en rekordtidig vår. Vitlökarna växer också redan så det knakar.

2 kommentarer:

  1. Ja äntligen får man börja med lite trädgårdsliv igen. Det var fint även här idag.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  2. Så herlige bilder! Du har et kjempefint drivhus:) Heldigen deg:) Skal bli spennende å følge med deg og din hage når våren og sommeren kommer:) Jeg har en awaed til deg på min blogg:) Om du er interessert. God søndag. Klem Ellen

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...