fredag 27 januari 2012

30-årstårtan

 Svågern-to-be blev nyligen 30 år ung. Jag ville göre an god chokladtårta till honom, men hittade inget recept jag gillade så värst. Därför uppfann jag min egen variant av Sachertorte -och den blev GOD! Det blir inte sista gången jag gör denna.


Tårtan räcker lätt till 30 personer och görs i braspanna. Receptet är följande:
Kaksmet (till en botten):
200 g smör
4-5 msk kakaopulver
3 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
6 dl vetemjöl
3 ägg
4 dl strösocker
2 dl mjölk

Fyllning:
4-5 dl aprikosmarmelad

Glasyr:
200 g Philadelphiaost
1/2 dl kakaoplulver
ca. 1,5 dl florsocker

Smält smöret och låt det svalna lite. Under tiden vispas ägg och socker pösigt. Mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao blanda i en separat skål. Rör ner mölken och senda mjölblandningen i de vispade äggen. Till sist rörs det smälta smöret i smeten. Bred ut smeten på bakplåtspapper i braspannan och grädda i ugnens mitt i 200 grader ca. 15 minuter (varmluft).Tag ut kakan och låt den svalna innan du vänder upp den på ditt kakfat. Lägg toppen neråt. Bred ut aprikosmarmelad på den färdiga botten medan du gräddar ännu en kaka, som sedan läggs ovanpå den första.

Glasyren blandas och breds på kakan när den svalnat.

1 kommentar:

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...