torsdag 19 januari 2012

Odla egen wasabi

Så ja - nu har jag tagit reda på fakta. Wasabi, Wasabia japonica, odlas i Japan i rinnande vatten. Den tillhör kålsläktet (Brassica) och växer naturligt i bäckmiljö i bergstrakterna. Den växer bäst vid ca. 5-18 grader men tål viss frost. Den kan odlas i kruka eller jord i vårt klimat. Den klarar sydsvenska vintrar och kan delas ungefär som en pepparrot. Sedan tar det roliga slut.

Plantor uppförökas av planstskolan Stendemose Gartneri på Fyn i Danmark. De säljer i sin tur till växtgrossisten Bøg Madsen [Bøg som i trädet bok och inte något annat]. Vill man som svensk ha plantor därifrån .... ja då är det bara att gå på jakt efter en plantshop som köper av Bøg Madsen. Lycka till!
modifierad från stendemose.dk


Själv har jag inte gett upp ännu, men min plan är för närvarande att köra in om Stendemose nästa gång jag är på Fyn. På telefon var de grymt trevliga och sade att man fick visst handla direkt hos dem, bara man ringde först.

6 kommentarer:

  1. Det låter spännande! Lycka till : )
    /Cika

    SvaraRadera
  2. Vad SPÄNNANDE! Nu vill jag svårartat ha en wasabiplanta. Tänk....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nyligen köpt en Wasabiplanta. Den hittade jag på Gustavshills handelsträdgård Färentuna Ekerö

      Radera
  3. Jag var på slottsträdgrden i Ulriksdal igår 16/5 och då sålde dom Wasbiplantor. Jag trodde det var samma sak som pepparrot innan jag läste här!

    SvaraRadera
  4. Om du fortfarande är på jakt efter wasabiplantor så tror jag att du kan köpa dem här för 65 kr styck: http://shop.textalk.se/se/article.php?id=24150&art=11536735 (Västragård Varalöv)

    SvaraRadera
  5. Köpte en igår när jag var förbi en handelsträdgård i Eslöv, så nu funderar jag bara över om den skall i kruka eller om den kan ner i en av odlingslådorna (hur djupt vill den ha?) Spännande i alla fall :)

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...