fredag 6 januari 2012

Insikter i nålbindning

Att vara autodidakt har sina sidor. Alla misstag måste göras själv, det tar tid och resan är lång, men å andra sidan är tillfredsställelsen vid AHA-tillfället så enorm  att det är värt allt besväret. Nu har jag alltså kommit till några nya insikter. Håll till godo:

  • Det finns olika stygn i nålbindning. Man hittar dessa på diverse siter beskrivna ex. som "OOO:UUUOO" där O betyder "Over" och U betyder "Under". Detta talar om hur man skall föra nålen över och under de maskor man har. 
  • Tittar man på filmer där folk visar "nålbindning" är det nästan en regel att de inte berättar vilken typ av stygn de demonstrerar. Nybörjaren kan då lätt bli förvirrad eftersom det, av naturliga skäl, ser olika ut på varje film.
  • Det är bra att låta en ganska lång tråd bli hängande när man börjar. Tekniken gör att det blir ett litet hack i kanten vid startpunkten. Har man lämnat en lång tråd kan man snygga till starten senare.
  • Några exakta mönster finns inte som ex. i stickning. Man kan hitta principerna för hur ett plagg skapas, men exakt hur många stygn man skall ha får man prova sig fram till. Orsaken är enkel....
  • Stygnens storlek beror på din tummes storlek! Därför måste man sy och prova efter hand.
  • Ju flera stygn du syr igenom varje gång desto tjockare och stabilare blir resultatet. Det är kanske uppenbart?
  • Det verkar finnas hundratals olika stygn. Det tar nog ett bra tag att lära sig behärska denna teknik något så när.
  • Att vända är skitsvårt - i alla fall om man inte skall sluta med betydligt färre stygn än man började med. Den enda videon jag hittat om vändningar (pivots på engelska) är denna.
 
Kvinnan på filmen har gjort många andra och hon är, enligt min åsikt, den som gjort de bästa filmerna om nålbindning.

Sen finns det oändligt många siter som visar nålbundna alster. Det finns forum och communities för detta hantverk och så vidare Många av dessa verkar vara klubbar för inbördes beundran. De har inte gett mig några insikter. Det som är bra är en del av de YouTube-filmer som gjorts. De jag funnit bäst ha jag länkat till härfrån. De flesta som gör filmer om nålbindning vet tyvärr mycket om hantverk och oändligt lite om att filma. Man får gallra hårt. Här är ett fåtal av alla de länkar jag stött på. De är inte utvalda för något särskilt.

Hos Pysselfarmor
Mönster på nålbundna sockor
Mönster på nålbundna vantar
Mönster på en bag
En fenomenabel finsk site med en massa olika stygn

... och det finns så många, många fler. Men jag kan sammanfatta med att det är nog bara att binda på och prova hela tiden, för några mer exakta mönster finns inte. Nålbindning är inte som stickning eller virkning. man måste ju ta det verktyg man har vid handen [haha!] och därför går det helt enkelt inte att ange antal maskor [stygn] som skall användas.
En BRA länksamling om nålbindning finns dock här. Håll till godo!

Roger and over!





1 kommentar:

  1. nålbindning hade jag inte hört talas om tidigre,verkar lite väl knepigt för min del,ha det,maggan

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...