söndag 20 maj 2012

Utfärd till Tropikariet

Vad gör taskvädersdag i nordvästra Skåne, när alla bara vill hitta på något kul men vädret inte lockar till utomhusvistelse? Tropikariet i Helsingborg! Redan i kassan inser man att detta är något extra, för runt kassaapparaten, på en ledstång, vandrar bladskärarmyror med stora bladbitar i käftarna. Sedan fortsätter det i samma stil med fritt levande djur i djungelmiljö (dag och natt), Madagaskar, Afrikansk öken, Amazonas, korallrev med hajar och mycket annat. Ja, de flesta av djuren lever faktiskt fritt [i huset alltså, men ändå] så man skall vara förberedd på att få en apa på axeln. När sonen var där som tvååring hade de någon sorts fågel som åt ormar. Gissa om grabben blev paff när hans nyinköpta gummisnok blev offer för en hungrig fågel så snart han passerat första dörren.
Denna gången tyckte sonen, föga överraskande, att utgrävningen av ”dinosariefossil” var det bästa. Vi satt där tills museet stängde. Tur att jag hade en virkning med mig. Snart öppnar de förresten klappedammar så att man skall kunna klappa marina djur. Åk dit!

1 kommentar:

  1. Det låter suveränt häftigt, väl värt en utflykt även från Västergötland! Då kan jag passa på att svänga förbi Munka-Ljungby och shoppa lite birdskap :)Jag gillar tropikariet i Kolmården, men i det i Borås är en riktig besvikelse.

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...