fredag 25 maj 2012

Trädgården just nu

 Just nu är det så mycket som blommar i trädgården. Allt växer för fulla muggar och det är otroligt frodigt i trädgården. Nävorna har börjat blomma. Denna har jag ärvt och vet därför inte vad den heter.
 Snyggaste rabatten just nu är nog min blodboks-clematis-benvedsrabatt, som har så fina färgkontraster.
Ett av årets experiment är ett miniträd av pilen Leicestershire Dicks med blodröd indiankrasse kring fötterna. Det roliga är ju att man redan på hjärtbladen kan se om krassen får önskad färg. Så funkar det med många växter. Solrosor, dahlia, flox, tomat och många andra har det på samma sätt.
 Och sen nyklippta gräsmattor. Bara doften kan få mig att gå i 1000 bitar - så god och så fräsch. Men även det där skirt gröna som bara finns precis när man klippt är ju helt underbart.
 Och äntligen gav min prydnadsapel sig till känna. Jag planterade den förra hösten och har fått undra hela långa vintern. Jag är mycket nöjd.
 Rhododendronrabatten har blommat några veckor nu. Som tur är har alla plantor olika tid, så man kan njuta länge. Jag har nog sex eller sju olik nu, men jag hoppas förstås att det inte slutar med det.
 Stenen har kommit ut och vattnet är utbytt, så att de 30 grodorna som sonen har släpat hem skall kunna överleva. Vår grodrefugium är viktigt för oss alla, inte minst grodorna. Vattnet är under stenen, som kan snurra och plaska mysigt.
 
 Drontboet - börjar verkligen koma till sin rätt nu. Som rosorna gillar att växa med stadigt stöd. De har ju dubbla farten i år. Lite konstigt tycker jag nog att det är.
 I växthuset har jag fått ut automatbevattnigen och det finns det många som är glada åt. I år har min 100-l-tunna fått en 200-l-kompis som jag parallellkopplat med en bit skrotad plastslang och två 10-kronorkopplingar från Jula och lite gängtejp. Mer behövdes inte
 Och första tomaten blommar. Förra året hade jag inte ens byggt klart växthuset så här års och i år är mina tomater stora och blommar. är jag glad eller är jag?


2 kommentarer:

  1. Så fina bilder från din trädgård!!!

    SvaraRadera
  2. ååhh for en nydelig hage du har! Så vakre bilder :) Ønsker deg en fin dag. Klem Ellen.

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...