söndag 6 maj 2012

Hjälp mig! Skall jag bygga ut Drontbo Maxi ännu mera?


 Nu har jag nästan tömt parken på pinnar och Drontens bo har blivit Drontbo Maxi. Nu har jag plats för två klängrosor och en clematis [Röd bergsklematis, Cleamtis montana var rubens], som jag givet vis redan har planterat. Jag har målat allt med järnvitriol. Detta ger, i bästa fall, ett svagt skydd mot röta. Själv har jag ingen erfarenhet av att vitriolbehandla, så jag tänker skaffa mig den nu.
Jag är enormt nöjd med resultatet, men nu funderar jag. Skall jag kanske fortsätta bygget, alltså förlänga det så att det blir som en liten tunnel in till trädgården?

På plus och minussidan har jag följande.

Minus: gräsmattan kommer antagligen att bli helt uppsliten i mitten. Kommer att se trist ut. Större bygg = mera underhåll.
Plus: större bygge = plats för flera klängväxter. Tunnel kan ge den känslan av 'secret garden' jag eftersträvar.

Jag är velig. Låt mig höra - vad tycker ni?????? Förlänga eller inte?
_________________________________________________________________________________
Recept på järnvitriol
5 l varmt vatten
kapsyl grön såpa
250 g järnsulfat

1 kommentar:

  1. Jag röstar för tunnel, mest för att jag älskar mysiga trädgårdstunnlar och secret gardens! Gräsmatteproblemet kanske går att lösa med lite plattläggning? Och växter som brer ut sig på sidan om plattorna? :)

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...