tisdag 8 maj 2012

Reagera mot kidnappning av svenska humlor!

Men nu är jag arg. Britterna åker hit och hämtar våra humlor, närmare bestämt drottningar av den mycket lågfrekventa arten Vallhumla och de verkar inte ens ha bett om lov. I DN den 28/4 kan man läsa en sammanfattning. Det verkar som om man får åka runt och samla som man vill om bara inte arten är rödlistad. Kanske blir detta sista besöker av humlesamlare, för man kan nog anta att Vallhumlan blir kandidat för rödlistning efter denna brittiska invasion. På BBC:s nyhetssida skriver de att det varit många diskussioner fram och tillbaka. Man kan ju undra......
Det står att "The scientists have now offered to meet the residents of Skåne and explain the project to them." Jag har då rakt inte fått någon inbjudan och jag är upprörd över detta. Men mest upprörd är jag faktiskt över att våra svenska humlor inte får vara i fred. Jäkla fasoner!

Alltså - alla som ser en vallhumledrottning nu - skydda den med era liv! Ordna humlebo i era trädgårdar och hålla alla britter ute [kom ihåg lag om olaga intrång!] Just nu r jag så glad att jag har anlagt en liten äng förra året och humlebon för länge sedan. Hit kommer de inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...