tisdag 1 maj 2012

Sen vårspaning

Vårspaning skulle det ju varit i måndags, men det blev det inte, för det var så mycket vår och så fint väder att jag inte ville in. Nu är det snart dags att jobba lite igen och då tänkte jag summera trädgårdshelgen. Nu har det blivit varm och skönt och Valborgsmässoafton var den bästa på länge. Kav lugnt, inte en mygga och bålet brann så mysigt och fint. Gött!

I trädgården växer allt så det knakar. Tulpaner, pioner, narcisser, hyacinter och primulor står för mesta fägringen, men även alla träden som nu slagit ut. Det är nog bara boken kvar, alla andra ar blad nu.

Själv gav jag mig, dum som jag är, på att jaga kirskålen. Jag har länge tolererat den eftersom den bara fanns på ett ställe. Då kunde jag äta upp det som kom och vi hade maktbalans. Men NU har jag på tre sidor av tre möjliga grannar som delar ut av sina håvor och då är det inte längre okej. Det gick rätt bra med rensningen tills jag fick en tagg i fingret och den satte sig så illa att det blev svullet finger och smärtor i hela armen. Hur kan det bara gå så? Kanske måste jag uppsöka läkare. Hoppas, hoppas att jag slipper. Det känns som om jag drämt till med en hammare rakt över knogen och det för en usel tagg. Som sagt - den måste träffat så rätt [fel!]. Nu blir det med andra ord vila tills fingret gett med sig.

 Några inspirationsbilder från trädgård och växthus kan man kosta på sig ändå.
Primulor och aurikler i massor
Pionerna växer över sina stöd nu
Tulpanerna rockar loss - sonen gillar de röda bäst
Hyacinterna jag planterade höstas är jag mycket nöjd med. Nästa höst vill jag ha många fler.
Och så en färgkombination jag är svag för. Röda blad mot limegröna. Det blir mera sådant.
  Och en uppdatering från växthuset. Trångt är det redan nu.
Välkommen till våren!
Mera svensk vår kan spanas in, Humlebacken

3 kommentarer:

  1. Vilket smart pionstöd du har!!Och mycket fägring har du också.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  2. Armeringsmatta böjd för hand. Inte trolleri, bara lite händighet.

    SvaraRadera
  3. Jag önskar att jag hade tillgång till lite kirskål, det är så himla gott. Men jag förstår såklart att det inte är kul när den tar över helt.

    Låter inte bra alls det där med armen. Ring 1177 (sjukvårdsrådgivningen) och hör vad dom har att säga! Dom vet om du borde åka in till doktorn eller vila bort det, var rädd om dig!

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...