fredag 31 augusti 2012

Hur jag fick bort mördarsniglarna



Ja, jag har fått bort dem. 99,9% är borta. Jag får ha mina växter i fred nu - till och med den späda salladen.

DE ÄR NÄSTAN HELT BORTA. Sant!
Efter att ha genomgått snigelinfernot är vi nu tillbaka i mysiga trädgården. Det är riktigt roligt, kan jag tala om.

Vad var det då som fungerade?
I början av augusti hade jag så många sniglar att det knappt gick att gå barfota i trädgården på kvällarna. Äckligt till tusen. Jag lade ut fällor med öl, satte koppar'staket' och skapade 'killing fields'.

Fällorna tog bokstavligt talat inte en enda snigel. Spillda pengar! Jag kastade i min frustration ner en snigel som jag hittade bredvid fällan - den klättrade upp igen, något som inte skulle fungera. Fällorna funkar inte hos mig och i butiken är de på rea nu - kan det vara ett tecken?

Kopparstaketen ålade sig odjuren obekymrat under. Verkningslöst det med. Men jag har hitta snigeltejp på på nätet, så nästa säsong tänker jag odla i upphöjda bäddar med snigeltejp på alla kanter.

salladen får vara i fred nu
Men med 'killing fieldsen' var det en annan femma. De döda polarna attraherade flockar med hungriga snigelkompisar, och dessa knaprade i sig massvis med kopparsulfat som jag lagt ut. Efter ett par veckor hade jag markant minskad mängd sniglar och nu skall jag praktiskt taget leta med ljus och lykta för att hitta en enda.

Eureka!

****** Killing fields, my way******

* Avliva några sniglar och lägg dem på ett ställe där de brukar finnas (jag avlivar genom dekapitering)
* Runt liken strös peletterad järnfosfat
* Upprepa när järnfosfaten har ätits upp (till en början varje dag)

(Någon som tappade aptiten?)

5 kommentarer:

  1. Dom är ett elände, men nu har du verkligen kommit på nåt. Tack och lov har vi inte så många här på berget, men när dom kommer då återgår jag till att vara a serial killer. Och det som är hemskt med det är att jag bryr mig inte, jag tar min snigelsax och ger mig ut....
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. alla borde jaga mördarsniglarna
    inte för att jag har några än men man vet aldrig när de dyker upp
    min dotter som bor utanför Göteborg har mördarsniglar,när jag var hos henne förra helgen rensade jag deras rabatt och det satt en snigel i skuggan bakom varje Astilbe, usch, äckligt att döda dom men spaden fick göra nytta
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  3. Killing fields... jag kommer att tänka på filmen "På andra sidan häcken" :D
    Grattis till vunnet slag! Jag tror fortfarande på att föra sakliga diskussioner och komma överrens med sniglarna. Ogräs däremot... ;))

    SvaraRadera
  4. Sån tur att du hittat ett verktyg som funkar. Jag tackar för varje dag som vi är förskonade från de slemmiga odjuren. Ännu har de inte kommit till mig.

    SvaraRadera
  5. Wow, tusen tack for et utroligt godt tips, detta skal jeg testa om inte annat så till våren.
    Så kul med ull, från ett helt får! Så kul. Det ska bli spännande att följa med på framgången :)

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...