torsdag 11 juli 2013

Växthuset i juli

 Just nu börjar växthuset mer likna en korsning mellan djungel och Alladins grotta än ett växthus. Det mesta verkar trivas bra. Några bladlusattacker på chiliplantorna har vi börjat bekämpa med såp-sprit-vatten (1%+3%). Några tecken til mögel syns inte ännu, men tomaterna är så höga att de tigger och ber om att bli uppbundna. Jag MÅSTE göra det nu, slarver där!
En, mer än jag, som är lycklig för växthuset är sonen i huset. Man kan använda det till allt möjligt, men framför allt är det bra att sitta i. På svala kvällar kan man spela kort och gosa sin hund i växthuset. Sen kan man sucka lyckligt över alla vindruvsklasar som är på tillväxt och längta till att få äta dem
Den enda som är olycklig i växthuset är citronträdet. Det har mått dåligt ett tag nu och jag har försökt diverse hälsokurer. Min egendiagnos lyder brist på järn och/eller magnesium sannolikt beroende på för basisk jord. Jag göder och vattnar med citronvatten, men än så länge är det ingen synlig förbättring. Jättesynd, för det trädet har vi haft mycken glädje av. Jag skall se till att mäta pH på jorden så att jag kan fixa till balansen med lite snabbare och bättre metoder. 

1 kommentar:

  1. Så flott det er i drivhuset ditt, og druene ser ut til å vokse fint.
    Håper sitrontreet kommer seg!

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...