måndag 1 juli 2013

Växtfärgning - mer eller mindre lyckat

Det där med färgning av ull och garn är en riktigt svår konstart, inser jag efter att ha testat lite sporadiska recept jag hittat på nätet. För något år sedan gav jag mig på att färga köpta garner, men nu måste jag ju färga mitt hemmagjorda garn. Jag gav mig på att färga grått 'Pia'-garn och vitt Klövsjögarn. Resultatet blev ganska mediokert första gången (vänstra bilden) då jag använde äppelbark (vänster-vänster) och fräken (vänster-höger). Överfärgat med lök (höger-vänster) och blå lupin (höger-höger) blev det mycket bättre.
 De här färgerna kan jag åtminstone tänka mig att ha till raggsockar. Till båda använde jag sura färgbad och betning med alun. Recept finns här.
Till mitt tidigare inlägg om bra färgväxter vill jag nu foga blå lupin och ta bort äppelbark och fräken. Även om lupinfärgen inte blev så stark så tycker jag att den är behaglig ihop med lökskalsfärgen. Än är jag inte avskräckt från att prova vidare. Under sommaren tänkte jag ge mig på renfana, gullris, valnötsskal, kirskål och sandsopp. Den stora frågan, som jag inte vet var jag skall hitta svaret på är - hur vet man om det är bäst med surt eller basiskt färgbad? Jag har inte lust att använda hur mycket ull som helst att testa på.

Jag får ta och läsa på. Böcker har beställts. Det fanns bara riktigt bra saker på tyska, så nu får jag tillfälle att fräscha upp mina kunskaper i världsspråket under min semester. Så bra då!

7 kommentarer:

  1. Så fint det ble, kjempeartig å se fargeresultatene dine, og imponerende at du har ditt eget spunnede garn å farge :)

    Angående surt eller basisk fargebad så vet jeg ikke. Plantefarging er ofte prøving, feiling og overraskende/usikre resultat.
    Jeg bruker ikke måle ph på fargebadet, og har heller aldri brukt surt eller basisk etterbad på garnet. Men surt eller basisk gir jo litt ulike fargenyanser, så det som er best blir vel den fargen man selv liker best.

    SvaraRadera
  2. Säger som Hilde, du får prova dig fram. I motsättning till Hilde gillar jag att leka med efterbaden, det är gärna då jag byter mellan surt och basiskt. Lupiner ger en härlig grön färg om du lägger garnet innan det helt kylnat i lite vatten med ammonik (absolut inte färg mycket), det går med lite lut också.

    SvaraRadera
  3. (absolut inte använd mycket AMMONIAK skulle det stå..)

    SvaraRadera
  4. Men det blev fint, jag har själv försök men tänkte ta mig an det till hösten, köpte en bok om att färga med svamp. så man får lite mera kunskap.

    SvaraRadera
  5. Spännande projekt. Har själv aldrig provat men verkar skoj.

    SvaraRadera
  6. Åh det där vill jag också testa! Du kanske kan titta på loppis efter nåt i ull som du kan prova dig fram med. Så slipper du slösa garn :)

    SvaraRadera
  7. hmmm....på växtfärgningskursen jag nyss gick pratade vi aldrig om basisk och surt. Men det är förmodligen olika tekniker det handlar om. Vi kokade växten i två-tre timmar för att "laka ur" färgen och garnet betades i alun i 1 timme och sedan kokades i 1 timme i "färgen". Garnerna hade en härlig färg.

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...