lördag 20 juli 2013

Växtfärgning med jästa botanika

Efter att ha färgat en del med växter enligt den klassiska metoden: skörda-hacka-koka-sila-doppa har jag insett att det är långt ifrån miljövänligt att färga garn och ull med växter. Det går ju åt massvis med ström för att koka eller värma färgbaden i hela och halva timmar. Många växtfärgande människor har skrivit om jästa färgbad. Jäsning sparar ju en massa energi, om det fungerar, så varför inte prova?
Jag har därför jäst lite olika botanika: ekblad (Quercus robur), björklöv (Betula alba), blå lupinblommor (Lupinus polyphyllus), åkertistel (Cirsium arvense), fläderblommor (Sambucus nigra) och snärjmåra (Galium aparine).
Hur? Växter hackades och fick självjäsa i solen i sex till 14 dagar. Därefter tillsattes alun och obehandlad ull vilket fick stå i ca. en vecka i färgbadet. Efterbehandling bestod av sköljning i svag bas (ammoniak-vatten, pH ca. 10) eller svag syra (ättiksyra-vatten, pH 3-4) och sedan tvätt med hårschampo och sköljning i rent vatten.
Det ser lite skumt ut när man har fönsterkarmarna fulla med jäsande syltglas. Min plan på lång sikt är att ta ner jäsningen till pannrummet och köra detta projekt på vinterhalvåret. Just nu var jag bara så himla sugen på att prova att jag bara inte kunde vänta. Dessutom är det ju ganska bra att bara lägga krut på att torka och förvara växter som verkligen är av intresse.
Resultatet visas snart på en blogg nära dig. 

1 kommentar:

  1. Ah vadå, du kan ju göra dem i lite snyggare burkar, så blir det ju en ren prydnad på fönstret! :)

    Tack för detta tipset, jag har funderingar på att börja nålfilta vår sträva ull till kattleksaker och det kan ju vara trevligt med lite olika färger.

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...