torsdag 4 juli 2013

Djurliv i trädgården - och anmäl era kottar!

På senare år har jag ansträngt mig för att göra trädgården så djurvänlig som möjligt. Mest för att det det är mysigt med djur, både vilda och tama, men också för att det blir bättre biobalans om man kan ha en balanserad biotop. Det blir färre allvarliga skadedjursangrepp och trädgården klarar själv av att buffra för smärre problem. Jag har gjort bon åt insekter och fåglar, löv- och grenhögar åt igelkottarna och satt ut vattenstationer lite varstans i trädgården så att de vilda och tama skall trivas. 
Det verkar ha haft effekt. Aldrig förr har så många mesar skuttat runt i mina träd som i år och aldrig har vi sett så många humlor, bin, blomsterflugor och andra flygfän hellre. Ängen är väldigt populär bland bin och humlor, särskilt vitklövern. Men vi har ju också de slemmiga gästerna. Av dessa är vinbergssnäckorna och de andra med skal på helt klart välkomna, men i år är jag fullständigt skoningslös mot alla utan skal. Det är hemskt att behöva säga det, men de dekapiteras utan nåder. Den enda naturliga fiende de har är mig, så jag måste göra min biologiska plikt.
 Till och med Blixten, som är en notorisk fågelhund, finner sig numera i att sparvar och mesar och koltrastar fnattar runt i träden. Han tröstar sig med en boll eller två. Men skulle en skata eller duva sätta sig på gräsmattan slår han genast till och det tycker vi att han får göra.

Slutligen är det dags att hjälpa igelkottarna. Naturskyddsföreningen kartlägger det minskande beståndet av igelkottar i syfte att få till bevarandeåtgärder. Har du sett en igelkotte så anmäl den gärna på deras hemsida: www.naturskyddsforeningen.se

1 kommentar:

  1. Det är bra att göra sin trädgård djurvänlig. Den blir då automatiskt trevlig även för oss människor!...och väldigt mycket mer intressant. :)

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...