tisdag 23 juli 2013

50 shades of beige...

... är det lätt att få som oerfaren och självlärd växtfärgare. Nu har jag färgat vitt ullgarn beige med äppelbark, blodsopp, renfana och många andra växter som borde kunna ge underbara färger, men som i mina händer gett beige i olika nyanser. Snart kan jag alltså med stor inlevelse och erfarenhet skriva den blivande bästsäljaren '50 shades of beige'. Det finns ingen anledning att föreviga dessa resultat. Ett av dem finns här, och det räcker, för alla ser ut som färgen som en disktrasa antar när man borde bytt den för flera månader sedan men ändå hade kvar den.

Det finns dock hopp om andra och roligare färger nu när jag har min tyska och mycket exakta växtfärgningsbok i hand. Jag har aldrig sett en så detaljerad och noggrann bok i något ämne och trots detta ursäktar sig författarinnan för att 'inte vara vetenskapligt korrekt'. Dorotheas bok är allt vad en växtfärgare kan önska sig. Jag insåg efter läsning av de första 20 sidorna att jag har varit slarvig och inexakt. Låt oss nu se hur det går när jag transformerar till mitt nya och exakta växtfärgar jag.

(Det har gått så långt att jag seriöst funderar på att göra plagg i olika beigea nyanser. Det kanske BLIR snyggt???)

4 kommentarer:

  1. riktigt biten av bacillen nu ser jag, du färgar av det mesta tror jag. det gjorde jag också förra sommaren, ibörjan begie gult, sedan har man erfarenhet litt mera och färgerna börjar komma fram. fin bok, den ska jag se efter. lycka till vidare :)

    SvaraRadera
  2. Så är det. Jag är smittad och det finns risk att det är kroniskt.

    SvaraRadera
  3. Lycka till nästa gång. Fattar inte att du ihärdar. All heder åt dig. Jag hade gett upp för länge sedan.

    SvaraRadera
  4. Att du bara orkar... 😀 Tror du kan göra något riktigt fint om du kombinerar alla dina beiga nyanser! Lycka till!!

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...