tisdag 16 juli 2013

Läst på om färgning av ull

Nu har jag läst på om färgning av fiber. På svenska finns det inte så värst mycket, men ute i världen är kunskapsmängden stor. Framför allt har jag intresserat mig för vilka färgväxter som verkar vara värda att testa och alternativa metoder att beta på. Kallbetning verkar klart intressant, både med tanke på den minskade arbetsbördan och den minskade miljöbelastningen. 

Här några bra länkar om kallbetning (på tyska heter detta 'kalt beizen' på på engelska 'cold mordanting') och andra intressanta färgningstekniker.
färgväxter - bilder från internet
Bra Bloggar om Färgning:

Dedikerade växtfärgningsresurer på nätet:

Tycks vara värda att testa för färgning:
Väddklint
Krypoxalis (kolla färgen!) jag är dock tveksam på grund av tennkloriden - den är inte bra för miljön. Skall främst testa vejde för blå färg. Vår svenska 'indigo'.
Vinblad (kolla färgen!)
Gurkmeja
Henna
Björkblad
Gröna valnötsskal
Vejde
Amerikanskt kermesbär

Svampfärgning:
Lystickan
Forum på Svampguiden
Naturtorp
Spångmurs (även växtfärgning)

Annat färggrant:

Böcker:
Bästa böckerna om färgning med växter respektive svamp är definitivt dessa två. Skall man investera i någon bok så är dessa utan tvekan mina förstaval. Här får man exakta recept och mängder som går åt.

Experimenten börjar nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...