tisdag 28 augusti 2012

Sommarminnen del 4 - Blåbär och fiskyngel

På mitt lingonställe växer det också en massa blåbär. Skumt nog satt de kvar ännu. Massvis fanns det. Det är lustigt, för i år var året då vi läste om att utländska plockare sändes hem på grund av bärbrist samtidigt som vi själva fyllde våra skålar
 Vi har plockat blåbär från Söderåsen till Vimmerby och det var då inte glest mellan bären där vi var.
Under sommaren har det serverats blåbär på frukosten, blåbär i 'bärdessert special' och det har lagats blåbärssylt hos oss. Det senare har inte hänt på tio år, så det fanns gott om bär, vill jag lova.
yngel i mammas salladsskål
Det fiskades också en del i sommar. I odlingar fick vi napp av kräfta och mört, men så god var mörten inte att vi blev vid det. Plötsligt fick sonen det briljanta infallet att om man inte får god fisk i ätbar storlek fångar man bara en hög med yngel och odlar upp dem själv. Därför blev min salladsskål plötsligt till ett akvarium för yngel från ån. I skrivande stund har de klarat sig nästan två veckor och ser ut att må bra.  
Varför skall man ha guldfisk när man kan ha björkna?

2 kommentarer:

  1. Det verkar som bären kom väldigt sent i år, det kanske är svaret. Här verkar det inte finnas några allt tyvärr, men jag löste det genom att köpa några liter helt enkelt.

    SvaraRadera
  2. Så är det nog. Även i trädgården är allt senare än det brukar så det stämmer bra med din teori.

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...