lördag 18 augusti 2012

Augusti i trädgården

 Då var det mitten av augusti igen. Som tiden går. I trädgården rusar tiden också. Rosenflockeln blommar sedan en månad,
 plommonen hänger i tunga klasar,
 i växthuset är tomaterna höga som små skyskrapor och i år har vi massvis med tomater.
 Moneymaker var först ut med att mogna. Den började för någon vecka sedan. Den måste vi ha nästa år med och då kan jag så den tidigare än i år.
 Vi har en del 'roliga' tomater med. Denna randiga har jag tagit frön av från en 'affärstomat'. och det verkar ju ha varit en lyckträff. Tomater med 'roliga' utseenden är sällan hybrider (F1:or) så man kan i de fallen vara relativt säker på att få samma sort även om man frösår dem.
 Jag tror inte att vi kommer att sakna tomater......
 Solrosorna blev det tyvärr inte så många av. Jag hade föreställt mig en häck av solrosor och det blev ... FYRA stycken. Trist. Snigal¤/&&"%:arna åt upp de andra 96. Nästa år sår jag inomhus och många och så kommer de inte ut förrän de är för stora för att vara snigelgodis.
 Hortensiorna verkar trivas bättre efter flytt till soligare rabatt. Till hösten flyttar jag alla till solen.
Denna står i halvskugga och den verkar ju trivas bra där. Den får nog stå kvar.
 Budlejan som jag köpte för en tia på vårmarknaden gav faktiskt en blomma. Kul att veta vilken färg det är.
 Höstanemonerna blommar och är mycket mindre i år än tidigare år. De brukar blomma med ett hav så stort att man måste binda dem kring trädet. I år är det bara spridda skurar. Varför? Står de månne för tätt? jag har inte gjort något åt dem på minst 8 år.

 Floxen har funnit sig till rätta under fruktträden. Där får de inte mjöldagg, så jag tror att de trivs bra där. De får stanna.

 Vindruvan Himrod är som vanligt gigantisk i augusti. Den täcker så gott som hela långsidan av garaget. Men någon frukt får vi inte längre. Jag måste göra något fel i beskärningen. Måste läsa mera om detta.

Och slutligen har humlen äntligen etablerat sig. Det skall ju vara rena rama ogräset, men jag har fått kämpa i fyra år innan det ville sig. Jag vill att den skall klä in fula stuprännan, så sätt i gång och väx nu!

4 kommentarer:

  1. Mina höstanemoner är också glesare i år än tidigare. Kan det vara vintern i kombination med kall vår och försommar?
    Men du har mycket annat som imponerar. Härliga trädgårdsbilder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant tanke - du har säkert rätt.

      Radera
  2. Vad jag tycker om att titta på bilder från din trädgård :) Allt är så vackert!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, nu rodnar jag. Jag är långt ifrån perfekt och min trädgård är som jag. I trädgården kan det mesta se fint ut med rätt perspektiv och en suddig bakgrund. Jag själv ser alltid bra ut, tycker jag, när jag tar av mig glasögonen och backar två meter från spegeln.

      Radera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...