torsdag 27 mars 2014

Växthuset som blev puts väck

Hmmm, då var jag utan växthus igen. Det känns väldigt naket i trädgården och det ser rätt konstigt ut. Grunden och två vinrankor finns kvar som enda överlevare efter katastrofen.
vinranka - enda överlevande efter stormen Sven 
Tur att rankorna är ganska unga, så att de gick att böja så mycket att vi kunde lyfta växthuset över.

Alltså, förra söndagseftermiddagen anlände fem pigga växthusbärare och bar bort det gamla rucklet.
Nu återstår endast en smått trasig grund som skall repareras, förlängas och snyggas till för att snart, snart motta det nya, fina växthuset. Ja, jag längtar väldigt mycket efter att börja bygga det nya.
Framöver är helgerna ganska bokade för att vi ska hinna fixa det vi ska.
Helg 1: knacka bort löst tegel och betong, borra och gjuta plintar för förlängningen.
Helg 2: lägga och putsa mur av lecablock på plintarna. Hämta och rensa tegel till toppen.
Helg 3: mura på tegelkant, montera impregnerad bottenbräda och avrinningsplåt.
Helg 4: Växthus anländer och målning, montering och glasning börjar. :-)
gul kiwi - numera en frilandsväxt
Före växthusflytten hade jag monterat ner och flyttat allt löst, flyttat allt glas som fanns kvar (rätt mycket faktiskt) och flyttat kiwiplantorna. De rackarna verkar ju vara frilandsväxter. Jag föreställde mig dem som subtropiska växter men under vintern som gått har de ju stått helt oskyddat och redan är stora knoppar på väg. Jag tolkar detta som om de är helt egala för växthusets vara eller icke vara. 
Därför fick de flytta till garageväggen. Grabben och jag får väl så lite flera gula kiwis för säkerhets skull, men nog kan man tro att de kan klara sig på friland som de ser ut, eller hur?
Trots allt är vissa nöjda med att vara under bar himmel. Vintersalladen trivs som bara den, nu när den får regn nästan varje dag. Den är i alla fall nöjd med att vara under bar himmel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...