tisdag 25 mars 2014

Helt hopplöst garn????

Det finns ett garn i min garnlåda som snart förtjänar att klassas som Helt Hopplöst Garn.
Det är visserligen mjukt och mysigt när det är stickat, men plagget blir liksom stelt och inte följsamt, oavsett vilka stickor man väljer. Det blir inte stelt på ett charmigt sätt (typ lingarn) utan på ett brädaktigt sätt. Resultatet påminner mig om känslan av wellpapp. Jag har funderat länge på vilket plagg jag skulle kunna göra av detta. Jag har landat på att en stickad jacka kan fungera. Då är det kanske (?????????) BRA att det är lite stelt.
wellpappsgarn???
Jag är dessutom inte vansinnigt förtjust i färgen, inte alls faktiskt. Men garnet skall inte vinna över mig. Nu blir det en jacka och sen är det bra med det. Min man säger att utseendet påminner honom om nötkakor. Det är i alla fall ganska positivt.

Tankar om detta? Vad hade ni gjort?
* Kastat eländet?
* Gett bort?
* Stickat något till någon annan (olycklig själ)?
* Annat förslag?

9 kommentarer:

  1. Hm. Knepigt. Å ena sidan hade jag kanske inte velat lägga tid på att göra något som riskerar att inte bli så bra (något jag inte skulle använda), men å andra sidan kan det mycket väl tänkas att jag skulle bli sporrad att försöka hitta något att göra av garnet som skulle kunna bli bra. Ungefär som du har tänkt att garnet skulle kunna passa till en jacka.

    SvaraRadera
  2. Jag tror inte att jag skulle lägga ned tid på att sticka av ett garn jag inte alls gillar. Om jag tyck om känslan i det men inte färgen eller tvärt om så hade jag kanske gjort ett försök. Men inte om allt känts fel. Jag skulle ha skänkt det till ett loppis och tänkt att någon som uppskattar garnet kunde få glädjas åt ett fynd.

    SvaraRadera
  3. Vad är det för garn, det har jag aldrig haft något sådant, hoppas det blir en bra jacka.

    SvaraRadera
  4. Jag skulle nog inte lägga tid på något som känns fel från början. Om du inte vill behålla garnet kan du kanske skänka det till någon förskola?

    SvaraRadera
  5. Hoppas du lyckas . annars kanske korgar är ett förslag .

    SvaraRadera
  6. Tack för många bra förslag. Jag funderar vidare.

    Maria, det är ett garn från Polen. Inget jag stött på varken förr eller senare. Det finns ett ställe i Trelleborg som importerar polska garner och .... jag köpte på internet ihop med ett snyggt mönster. Så kan det också gå.

    SvaraRadera
  7. Hur blir det om du tvättar det stickade? Ibland försvinner ju en del av stelheten i garn när fibrerna blir blöta.

    //Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade inte tänkt på det. Bra tips.
      TACK!

      Radera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...