måndag 19 mars 2012

Vårtecken 19/3

 Dagens vårtecken har samlats i helgen. jag kan bara konstatera att det Är VÅR här. Visserligen är nätterna ganska kalla men med solens uppgång kommer värmen. Tio grader eller mer har vi haft stadigt ganska länge nu. Inte minst i växthuset syns detta. De fröer jag sådde i december har nu spirat. Jag har identifierat smörgåskrasse och kållika blad. Jag vill minnas att det var asiatiska bladgrönsaker av olika slag. Alltså kan jag konstatera att de inte mår dåligt av att sås vintertid.
Vårtecken nummer ett - barnen leker ute i bara tröjan. Underbart! Allt möjligt blommar nu. Nytt sedan senast är att aklejorna är i ful gång och att alla julrosor satt full fart. Mina Helleborus niger tycks vara lite tröga, för det är först nu de börjat blomma och sätta nya blad. Eller skall det inte vara till jul? Första utslagna [och lite malätna] blomman syns här. Snart kommer det nog flera.
basilika, gurka, gran, chili och violruta i tillväxt

Inne har sådderna satt en väldig fart. En del har på prov fått flytta ut i växthuset (violruta, vissa tomater, någon chili [experiment med stort E] och solhatt. De har fått ett extra litet växthus över sig, så vi får väl se om de klarar de kalla nätterna. De olika chilisorterna ser nu olika ut så även om jag blandade ihop två sorter har det löst sig nu. Naturen är så fiffig. Några av violrutorna har visat sig vara albinos. Undrar om de klarar sig. Kan de leva helt utan klorofyll? Det känns rätt så fel.

Och till slut. Alla grenar jag tagit in börjar slå ut. Körsbär, syren, ormhassel och forsythia i en enda röra. Det kommer att bli så fint om bara någon dag.

Fler vårtecken från landet vårt finns här, på Humlebacken.

1 kommentar:

  1. Utan jacka, ja då är våren verkligen här. :)
    Här gror tomatplantorna i fönstret, det går verkligen fort bara de kommer upp. Idag är de nog ca 3 cm de flesta.
    Ser att det börjar knoppas ute också, syrenen har tjocka feta knoppar, även en björk hittade vi som knoppade. Lökarna borde nog slå ut här snart också, det är verkligen en härlig tid vi går emot nu, eller hur?

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...