lördag 17 februari 2018

Ett drömprojekt av irländskt garn och ett gammalt dito

 Jag har just börjat på ett riktigt drömprojekt - en aranväst i egen (alltså ganska egen, bara lite stulen) design. Kraftig inspiration har hämtats från Alice Starmores tröja, som ses på bild. Jag har snott mittbården från hennes keltiska tröja och stickar nu på frihand uppifrån och ner en lite längre väst som skall bli aningen figurformad. 
Jag utgår från min stickfasthet och räknar helt enkelt fram hur långt och brett varje parti skall vara. Hur det sedan blir får framtiden visa. Det vita garnet är bara där tills jag plockat upp maskorna till ryggen. Det gör att jag slipper sy ihop på axeln. Tanken är att västen skall bli helt fri från sömmar. Jag är ingen fan av montering.
 Drömprojektet består i att garnet köptes på en väldigt trevlig semester i Dublin med mor och syster. Vi spenderade en halv dag med att lokalisera en garnbutik som vi hört om och som turligt nog visade sig ha helt underbara lokala garner. Sedan kollad vi in var enda ställe där de sålde aranstickat - och det var m-å-å-å-å-nga och slutligen tog det mig bara ett år att besluta vad jag ville sticka av garnet.
Det enda jag har att anföra mot Starmores annars så fantastiska bok är att hennes diagram är svårlästa. Men kan man det minsta om att sticka med flätor så är det inte så svårt att klura ut mönstret utan diagram. Det gör jag.
Färgåtergivningen är, som vanligt i glödlampans sken, bedrövlig. Mitt garn är nog närmast olivgrönt men här ser det ju ut att vara allt från vart till mörkbrunt. Hoppas att det blir bra i vilket fall som helst.
Den understa boken i Starmorekollektionen är den som omhandlar aran (flätstickning) och där jag hämtat inspiration. Boken heter Aran Knitting för den som vill läsa den. Alla hennes böcker är helt underbara. Man får lära sig allt från historik i ämnet till nördiga stickdetaljer.
Till slut vill jag visa ett lite äldre drömprojekt. Det är första tröjan till min systerdotter, som nu är drygt två år gammal. Bättre sent än aldrig.
Och tänk så små fötter hon hade då. Det var lite klurigt att stick så små strumpor.

1 kommentar:

  1. Det blir en superfin väst!
    Jag har en mer än halvfärdig kofta med fina flätor liggande, ärmarna är för smala... Betydligt tråkigare garn än ditt genuina men jag ska slutföra. Snart...
    Fin bebis! Bästa sockorna jag fått till till släktens och kollegors bebisar är tågsockor. Bra beskrivning på Carpe diems blogg.

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...