tisdag 19 september 2017

Trädgården i mitten av september

 Varning för många bilder (det är så mycket som vill med på bild)!

Det är inte direkt stiltje i trädgården fastän det redan är ganska kallt på nätterna. Det kan ju ha med det myckna regnandet att göra. Gräsmattan växer iallafall som vore det en djungelmatta. Vi är nog inne på de sista skördarna av frukt (tack och lov) och grönt.
Plommonträdet har som vanligt gett alldeles för mycket frukt men vi kämpar på för att äta och frysa in allt vad vi kan.
Fikonbusken (trädet?) har nu vuxit över garagets takkant och ger frukt i samma omfattning som storleken antyder. Det som är tilltalande med fikon (och även mullbär) är att skörden drar ut ända till frosten kommer. Man kan alltså dagligen skörda en fem till sju stora och saftiga fikon från en buske och det hinner man ju inte precis tröttna på. Sonen har begärt fikonmarmelad. Jag måste hitta bra recept nu.
 Fågelholken som skulle vara över fikonbusken är numera integrerade eller kanske dold i samma buske.
Mina bästa blommor, som jag verkligen måste uppföröka till andra delar av trädgården, är solhattarna. De är mina favoriter alla gånger.
 
 I byn där jag bor har en helt underbar ekologisk och närodlad gardenshop öppnat. Där fick jag äntligen en röd solhatt, Magnus. Jag är så glad åt detta.
 Denna lilla vita blomma var årets perenn 2013, skogsaster, Aster divaricatus. Den tar lite tid på sig att bli stor, men nu tycker jag att dess potential börjar visa sig. Den är lättskött och problemfri. Det blir nog ytterligare en favorit. Här kan man läsa om årets perenner från Perennagruppen.
 
 Roligt är se alla insekter som gömmer sig på oväntade ställen. Här har en spindel hittat ett roshus. Det måste ju vara världens bästa koja.
 Ännu finns det bär att äta. Björnbär och hösthallon mognar varje dag. Även i skogen är det fult med björnbär  just nu. Ut och plocka med er!
 Nyponen får sitta till fåglarna som vintermat. Det blir nog ett skrovmål med tanke på mängden.
 Äpplen har vi i överflöd men i år fryser jag in bitar, gör must som jag fryser in och torkar som ringar. De går säkert åt även om de är många varje dag.
 Slutligen njuter jag varje dag av höstanemonerna. De är vackra under mer än en månad. Enda minuset är rotskotten, men dem står jag gärna ut med.
  
Så är september i vår trädgård. Hur är det i din? Lägg gärna länk i kommentarsfältet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...